E-handel med dagligvarer spås at nå 12 mia. kr.

Salling Group 1. nov 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær

Mens onlinehandel med dagligvarer længe har flyttet sig langsommere end e-handel generelt, er der nu udsigt til, at der for alvor bliver lukket op for sluserne i de kommende år.

Det vurderer Retail Institute Scandinavia i den nyeste udgave af virksomhedens traditionsrige prognose for dagligvarehandelen i Danmark.

Med afsæt i en samlet dagligvareomsætning på nettet på godt 3 mia. kr. i 2017 og en vækst i første halvår af 2018 på 200 mio. kr. til 1,7 mia. kr. spår prognosen nu tocifrede årlige vækstrater.

Det kan løfte den samlede onlinedrevne dagligvareomsætning til 12 mia. kr. i 2028.

- Udbuddet er her i 2018 blevet væsentligt bedre, fordi Nemlig.com har udvidet med levering af måltidskasser, samtidig med, at Coop.dk Mad er særdeles aktiv. Udviklingen kan tænkes at blive endnu kraftigere, når der snart introduceres click & collect-løsninger i alle Bilka’er, fremgår det af ”Dagligvarehandelen – Prognose 2028”.

Coop vil fortsat skrumpe

2018 blev året, hvor Coop efter lukning af et betydeligt antal butikker måtte overlade tronen som størst i dansk dagligvarehandel til rivalen Salling Group.

Og mens Salling står til at vinde yderligere terræn i prognosen, men i begrænset omfang, står Coop til at lukke flere butikker i de kommende 10 år – fra nu 1056 til 950 i 2028.

Det vil få Coops markedsandel til at fortsætte et fald fra nu 34,7 pct. over 33,1 pct. i 2023 til 31,5 pct. i 2028. Dermed øges afstanden mellem nummer et og to på markedet i de kommende år.

Opdateret 10. nov 2020