Duel på dyrevelfærd
Dyrevelfærden er blevet til en kampplads for dagligvarekæderne, der ikke har kunnet blive enige om det samme mærke for dyrevelfærd.
I dag introduceres statens mærke for dyrevelfærd, der består af tre trin for dyrevelfærd, og i første omgang kun benyttes på svinekød. Det får dagligvarekoncernene på banen med allerede opnåede resultater.
Det er 20 uger siden, at Coop, der ikke var en del af det statslige samarbejde, introducerede sit nye Dyrevelfærdshjerte, og koncenrnen benytter lanceringen af det statslige mærke til - i en pressemeddelelse - at fortælle, at der nu er op imod 400 varer i Coops butikker, der har koncernens eget dyrevelfærdsmærke – et hjerte med fire trin. Disse varer har øget salget med 5 pct., og klarer sig dermed markant bedre end markedet, skriver Coop.
En del af det statslige samarbejde er Dansk Supermarked til gengæld. Koncernen indgik dog allerede for et år siden et samarbejde med Dyrenes Beskyttelse om at løfte dyrevelfærden. Og i forbindelse med lanceringen af det statslige dyrevelfærdsmærk har Dansk Supermarked udsendt en pressemeddelelse, der fortæller, at salget af æg, pålæg, kød- og mejeriprodukter, der er produceret med højeste grad af dyrevelfærd – og altså er mærket med Dyrenes Beskyttelses logo - steg med 111 millioner kroner i Dansk Supermarkeds butikker i 2016.