Dagrofa om plastikplan: Det er ikke raketvidenskab

Salling Group 2. sep 2019 -
This describes the image
CSR Dagrofa Mærkevareleverandørerne Coop Mogens Werge Foto: Helle-Karin Helstrand

Salling Groups har lanceret en plastikstrategi, der skal ses som et oplæg til et fælles fundament i hele branchen.

Dagrofas CSR-ansvarlige, Mogens Werge:

- Helt grundlæggende tror jeg ikke, der er noget som helst af det, de siger, jeg er uenig i. De skal have ros for at sige, hvad vi bør gøre. Vi skal have gang i cirkulære materialer. Det er ikke raketvidenskab - det er langt sværere at føre ud i livet, siger han.

Han henviser til plastens mange gode egenskaber i forhold til holdbarhed og hygiejne samt de nuværende udfordringer med at få ensrettet et håndteringssystem til plastik.

Dagrofa arbejder også selv for mere genanvendelig plastik og mere bæredygtige løsninger, som er et fokusområde for private label-segmentet. Derfor håber Mogens Werge, at der fremover bliver samarbejdet mere.

- Jeg håber, vi får etableret et samarbejde på tværs af handlen, men også med leverandørerne, og lanceret nogle ting sammen. Hvis vi kan blive enige om materialevalg, skaber det større mængder, og det kan lægge pres på kommunerne for at blive bedre til håndteringen, siger han.

Som forbillede nævner han Dansk Retursystem, som han selv var med til at bygge op fra grunden.

- Det skal ikke forstås sådan, at vi skal lave et pantsystem, men selve det at forberede håndteringen af fremtidens emballage, så vi kunne lægge pres på politikerne. I Dansk Retursystem arbejdede handel og industrien sammen for at lave et velfungerende system, uden det gik ud over konkurrencen. Det er en model til efterfølgelse, siger Mogens Werge.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?