Dagligvarekæder samler plastikaffald - og kunder
Social ansvarlighed og ikke mindst miljøet og dermed blandt andet plastik er blevet en vigtig del af dagsordenen for dagligvarekoncernerne. Målet er blandt andet at styrke virksomhedens image.
Som en del af den strategi forsøger blandt andre discountkæderne Lidl og Netto at engagere deres kunder i indsamling af plastik i naturen.
For Lidls vedkommende gælder det for andet år i træk deltagelse i den internationale World Cleanup Day – et initiativ som sidste år fjernede 88.500 tons affald fra naturen på verdensplan.
- Som ansvarlig virksomhed vil vi gerne gøre en forskel for miljøet, og vi har også andre initiativer med plastik. Blandt andet skærer vi ned på vores forbrug af plastik, så mindre ender i naturen. Når vi indsamler plastikaffald i naturen sammen med kunderne, håber vi selvfølgelig på, at vi i sidste ende øger kundernes loyalitet. Når man gør noget sammen med udgangspunkt i fælles værdier, kommer man også tættere på hinanden, siger Morten Vestberg, kommunikations- og CSR-chef i Lidl Danmark.
Netto samler sammen med WWF
Lidl er hovedsponsor for ungdomsnetværket JCI Danmarks aktiviteter på World Cleanup Day, der foregår den 21. september. Der er allerede nu planlagt aktiviteter i mindst 10 større danske byer. Indtil videre har Aarhus, Amager, Guldborgsund, Herning, Horsens, Odense, Slagelse, Sønderborg, Thisted og Vejle meldt sig.
World Cleanup Day-koordinator Steen Mølkjær fra JCI Danmark siger, at JCI Danmark i år har som mål at samle mindst tre-fire gange så meget affald som i 2018. Det svarer til min. 10 ton affald.
Ideen til World Cleanup Day opstod i Estland i 2008, hvor 50.000 mennesker deltog. I 2018 omfattede projektet 17 millioner frivillige fordelt på 158 lande.
Salling Groups discountkæde Netto forsøger ligeledes at samle kunder i plastikkampen. Kæden er gået sammen med WWF Verdensnaturfonden om at undersøge plastikforureningen på de danske strande.
Man søgte 40 familier, der skulle bruge et par timer på at samle og dokumentere plastik på 10 af de danske strande.
Første indsamling foregik i weekenden, mens anden gang, familierne tager til stranden, er i september.
I alt meldte 600 danske familier sig til Projekt Plastik Smart.