Bilka kaprer Metro-kunder
Jagten på en hjemløs milliardomsætning efter lukningen af Metro Cash and Carry i Danmark har fået en uventet deltager:
Dansk Supermarkeds hypermarked-kæde Bilka kaster sig nu også ind i kapløbet om at score de tidligere Metro-kunder, som siden nytår har måttet søge andre steder at handle.
– Metro har efterladt et hul i markedet, som Bilka gerne vil udfylde for de erhvervskunder og institutioner, som skal til at finde et andet sted at købe stort ind, siger Maia Lindstrøm Seiersen fra Dansk Supermarkeds presseafdeling.
Siden begyndelsen af februar har syv af landets 17 Bilka'er derfor markedsført sig over for erhvervskunder som Bilka Business med en særlig tilbudsavis med priser uden moms og et specialsortiment på 2-300 varer i "størrelse XXL", der kan matche de nye kunders behov.
Det drejer sig om lavprisvarehusene i Tilst ved Aarhus, Skalborg ved Aalborg, Kolding, Esbjerg, Ishøj, Hundige og Odense.
Kamp om 1,4 mia.
Testen går imidlertid så godt, at Bilka kan være på vej til at kaste sig fuldt ind i slaget om Metro-kunderne. Dermed kan Dansk Supermarked have fundet et nyt forretningsområde.
– Vi er i gang med at tilpasse sortimentet og sikre plads til varerne, men indtil videre har testen vist, at der er interesse og marked for det, så vi forventer at introducere sortimentet i de øvrige varehuse også, siger Maia Lindstrøm Seiersen fra Dansk Supermarked.
Med lukningen af Metro så vejen ellers ud til at være banet for, at især konkurrenter som Inco og Dagrofa S-Engros skulle slås om den omsætnings-kage på 1,4 mia. kr. på fødevarer, som Metro havde før lukningen.
I Foodservice Danmark, som bl.a. omfatter Dagrofa S-Engros, har man ikke ønsket at kommentere på fremkomsten af en ny konkurrent.
Af Jesper Veber Knudsen
Illustration: Ulrik Samsøe Figen.