Analyse: Rema fortsætter stimen af tocifrede vækstrater

Salling Group 20. feb 2019 -
This describes the image
Rema 1000 vinder på kundetilfredshed Foto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Mens den danske dagligvarebranche tøffer af sted med en årlig vækst omkring 1-2 pct., er der helt anderledes fremdrift i den overhalingsbane, som Rema 1000 drøner rundt i helt for sig selv.

Senest har adm. direktør Henrik Burkal proklameret, at omsætningen voksede med 11 pct. i 2018 til 15,4 mia. kr.

Dermed følger franchisekæden op på perlerækken af tocifrede vækstrater, som kæden helt uden sidestykke har præsteret siden etableringen på det danske marked i 1994.

I de 20 sidste regnskabsår, siden 1999, har Rema 1000 således præsenteret tocifrede vækstrater hele 17 gange. Fire gange har fremgangen endda været over 20 pct.

Kun tre gange, i 2014, 2015 og 2016, har den årlige vækst været under 10 pct.

Nærmest alle årene har den imponerende vækst blot fået prædikatet 'tilfredsstillende' i ledelsesberetningen.

Sulten efter mere

Den succesrige norske dagligvarekæde har dog langt fra fået stillet sulten herhjemme. Ambitionen lyder fortsat på 15-20 årlige butiksåbninger.

Næste pejlemærke er 400 butikker, og på sigt vil Rema 1000 også overhale markedslederen Netto målt på omsætning.

Om den ambition overhovedet bliver indfriet er naturligvis et godt spørgsmål. Netto har i den grad også fokus på ekspansion.

Omvendt har Rema 1000 med Henrik Burkal som adm. direktør igen og igen bevist, at kæden formår at vokse med mere end 10 pct. i snit om året, selv om toplinjen nu altså har passeret 15 mia. kr.

Uanfægtet, at væksten også presser organisationen internt til det yderste maksniveau år efter år.

Det er noget, som man ellers kun ser i buldrende danske virksomheder milevidt væk fra detailhandlens fysiske butikker.

Og en præstation, som aftvinger respekt langt uden for dagligvarehandlens egne rækker.

Remas væksttempo
2018: 11 pct.
2017: 12,3 pct.
2016: 8,2 pct.
2015: 9,2 pct.
2014: 9,5 pct.
2013: 14 pct.
2012: 19,5 pct.
2011: 13,8 pct.
2010: 12,9 pct.
2009: 11,8 pct. (181 butikker)

 

Opdateret 10. nov 2020