Analyse: Netto taber kernekunder
Der er sket store forskydninger i kundernes præferencer mellem dagligvarekæderne i 2. halvår af 2016 sammenlignet med samme periode 2015. Ifølge den københavnske analyse- og rådgivningsvirksomhed Quantic har Netto f.eks. tabt 2 pct. af kædens primære kunder, der er den kundegruppe, som lægger allerflest penge i butikkerne målt på kurvestørrelser.
Omvendt tiltrækker Netto generelt et større antal kunder, og mængden af kunder er totalt set vokset med 3 pct. i perioden. Det viser virksomhedens seneste analyserapport, der baserer sig på svar fra 3.000 forbrugere om deres præferencer og handlemønstre.
- Det er et udtryk for, at kunder, der har Netto som det primære indkøbssted, falder. 2 pct. er rigtigt mange kunder, der hurtigt kan gå hen og blive rigtig mange mio. kr. Det er ikke en katastrofe, men det kan blive en stor udfordring, påpeger Daniel Kim Soren, adm. direktør og partner i Quantic.
Massiv fremgang
I samme periode har Rema 1000 formået at hæve andelen af primære kunder med 10 pct., mens der samlet set er blevet 12 pct. flere kunder i kæden. Og ifølge Daniel Kim Soren er væksten i Rema 1000 voldsom stor.
- Der er to ting, som vi mener, kan forklare Remas vækst. De er ekstremt effektive på sorti-mentsoptimering, og så har de nogle nyere og større butikker, der er rene og med brede gange. I virkeligheden leverer Rema 1000 det, som Netto gjorde førhen med fokus på færre varer, siger Quantics adm. direktør.
Han peger også på, at Rema 1000s flere butikker, der i antal voksede med 14 i 2016, betyder noget i det samlede billede, og navnlig endnu flere byplaceringer har gjort ondt på Netto, mener Daniel Kim Soren.
- Nettos placeringer er primært i byerne, hvor Rema 1000 nu også åbner endnu flere butik-ker, og derfor sker der en mere direkte head to head-konkurrence mellem de to kæder end tidligere, påpeger han.
Quantics analyse viser, at Meny-kæden har vundet mange nye primære kunder, og Daniel Kim Soren kalder udviklingen med, at det netop er de købmandsdrevne butikker, der går frem i analysen, for interessant.
Han mener, at Nettos mange små butikker kommer til kort overfor konkurrenternes, men at Netto også vil få et markant løft i kundebesøg og omsætning, når de får rettet butiksnettet til. Den øvelse sker dog ikke lige fra år til år, og derfor peger Daniel Kim Soren på, at Netto kunne have endnu mere fokus på produktudvikling.
- Den største udfordring er altid at gøre en god case endnu bedre. Det er jo gået godt for Netto i rigtig mange år. Der, hvor de kan sætte ind, er at udvikle nogle af deres nøgle-kategorier. Dansk Supermarked har generelt altid kigget meget hårdt på indtjening, og det har måske kostet noget på udviklingen, mener han.