Analyse: Manglende vækst fælder Nettos topchef
Discountkæden Netto er Dansk Supermarkeds vækstlokomotiv, så vokser Netto ikke, så gør Dansk Supermarked heller ikke.
De seneste år har væksten i landets største detailhandler været minimal, og der er absolut ingen tegn i hverken sol eller stjerner på, at sidste år skulle have ændret den situation.
Netto har en ambitiøs målsætning om fordobling internationalt, men bortset fra det mislykkede forsøg på at gå ind på det britiske marked, er der altså ikke sket ret meget, når man måler kædens resultater med en international målestok.
Per Bank er en særdeles resultatorienteret topchef i en lige så resultatorienteret virksomhed, og selv om indtjening har højere prioritet end omsætningsvækst i Dansk Supermarked, er der især i discountsegmentet en meget snæver sammenhæng mellem volumen og overskud. Man kan nå et stykke vej med effektiviseringer, men derfra skal der altså sælges mange, mange flere varer, hvis overskuddet skal øges markant.
Der er rigtig god grund til, at de internationale discountgiganter Lidl og Aldi fortsætter ekspansionen i højt tempo verden over - og skruer op, hvor de kan.
Nu koster den manglende fremdrift discountkædens chef, Claus Juel-Jensen, jobbet, kort tid før han og Netto ellers kunne fejre "sølvbryllup". Claus Juel var ellers den længst overlevende kædedirektør, der beholdt posten ind i Per Banks regeringstid.
Claus Juel har ikke været eneansvarlig for de store beslutninger af strategisk rækkevidde i kæden - men måske har han og resten af Netto-holdet ikke formået at gøre konceptet attraktivt nok på den internationale skala.
Måske var den britiske partner Sainsbury's i virkeligheden ikke helt tilfreds med kvaliteten, da Nettos britiske eventyr sluttede sidste år. Men så var chefskiftet nok kommet før.
Under alle omstændigheder er det næsten altid træneren, der bliver fyret, når et fodboldhold ikke klarer sig godt nok - sjældnere sportschefen eller klubbens formand.
Er Michael Løve et bud?
Nu kommer der en ny topchef til Netto udefra, som kan tilføre kæden friske ideer til en fornyelse. Dansk Supermarked hjælper ikke med detaljer om, hvem der nu skal til at styre Netto - senest fra 1. oktober - og dermed er der åbnet for gætterier.
Jeg kan åbne ballet med et skud fra hoften, når nu vækstsuccesen Rema 1000s adm. direktør Henrik Burkal afviser over for Dansk Handelsblad, at det er ham.
Sandsynligvis kommer den nye direktør fra en udenlandsk detailgigant, men vedkommende behøver ikke nødvendigvis at være udlænding.
Et meget spændende bud kunne være den tidligere koncerndirektør i Coop Danmark, Michael Løve, som stadig er en del af topchef Per Banks netværk.
I dag er han CEO for byggemarkedskæden B&Q i Storbritannien og Irland. Men måske er han parat til at vende hjem - som Per Bank selv gjorde for nogle år siden.