Amerikanske detailgiganter slår europæerne
En spritny udgave af den internationale revisionsvirksomhed Deloittes årlige liste over verdens største detailvirksomheder er domineret af amerikanske virksomheder.
Helt i top ligger som altid Walmart, der med en omsætning på 482 mia. dollar - 3362 mia. kr. - er i en klasse helt for sig.
Derefter følger Costo og Kroger, mens den største europæiske detailhandler er den tyske Lidl-ejer Schwarz med 94,8 mia. dollar - 659 mia. kr.
Andre europæiske giganter som Carrefour, Aldi og Tesco er dumpet ned ad listen - Tesco mest med fire pladser til en position som nummer ni i verden.
Ny i verdens top 10 er onlinegiganten Amazon på netop tiendepladsen.
En del af forklaringen på europæernes nedtur er, at listen er opgjort i dollar, som i den seneste tid er blevet styrket markant over for euro.
"Schwarz forblev på fjerdepladsen med en stærk vækst i 2015 til trods for effekten af den svage euro på omsætningen opgjort i dollar", skriver Deloitte i analysen "Global Powers of Retailing 2017".
Med en vækst på 8,1 pct. i 2015 og 7,4 pct. om året i de seneste fem år hører Lidls ejer ellers til de hurtigst voksende af de helt store.
Langt nede på listen over de 250 største detaillister i verden finder man de største danske detailvirksomheder med Dansk Supermarked som nummer 115 og Coop Danmark som nummer 167.