Ærkerival udfordrer Coops økologiske forspring
Tocifrede vækstprocenter hører i den grad til undtagelserne i dansk dagligvarehandel.
Derfor er det i den grad en bemærkelsesværdig udvikling, som salget af økologiske produkter for tiden er inde i - med en vækst i årets første halvdel på hele 18 pct. ifølge analysevirksomheden Nielsen.
Holder væksten året ud, bliver der lagt over en mia. kr. til øko-salget i detailhandelen, så det ifølge Økologisk Landsforening passerer otte mia. kr. i år.
Markedsleder Coop Danmark har længe brystet sig af at sælge tæt på halvdelen af den økologiske omsætning i sine kæder, men den position bliver nu udfordret.
Midt i september meldte Dansk Supermarkeds varehuskæde Føtex om en endnu højere vækst på 20 pct. hidtil i år, samtidig med, at kæden tog 200 nye økovarer ind i sortimentet og udråbte sig selv til ” den landsdækkende kæde med mest økologi”.
- Med mere end 1000 økologiske varer i alle butikkerne bliver Føtex nu den landsdækkende kæde, der har det største udvalg af økologi, blev chefkonsulent i Økologisk Landsforening, Helle Bossen, citeret for i Føtex’ pressemeddelelse.
’Kvickly kan slå Føtex’
Hos Coop er økologichef Thomas Roland mere end skeptisk over for den påstand.
- Den trone har de altså ikke. Hvis de siger, at Føtex har 1000 økologiske varer til udbud, vil jeg gerne se den Kvickly, som ikke kan slå det. Den tror jeg ikke findes, siger han.
- Den Kvickly, der har haft det mindste økologiske salg de sidste tre måneder, har haft 1050 øko-varenumre, og så går det ellers deropad, hvor dem der har mest, har 2200. Det er oven i købet lidt konservativt sat, for butiksproducerede varer som f.eks. bagerens økologisk brød er ikke talt med. Og det er varer, som butikken selv har købt ind uden om Coops centrallager, heller ikke, siger Thomas Roland.
Chefkonsulent Helle Bossen fra Økologisk Landsforening opfatter det som positivt, at flere kæder nu stræber efter en økologisk førerposition.
Hun peger på, at der kan være flere måder at opgøre mængden af en kædes økologiske varenumre på - men løber ikke fra citatet i pressemeddelelsen om Føtex’ økologiudvalg.
- Jeg har oplysningerne fra Dansk Supermarked, og det kan godt være, at man i fremtiden skal nuancere det lidt i forhold til, hvordan man opgør det. Men jeg tror ikke, at de siger det, hvis de ikke har belæg for det, siger hun.
Godt for økologien
I mange år har Dansk Supermarkeds discountkæde Netto stået for det største økologiske salg for en enkelt kæde, mens hverken Føtex eller Bilka indtil nu har solgt så mange øko-varer, som deres generelle markedsandele ellers giver potentiale til.
Det forsøger både Bilka og Føtex at ændre på med nye øko-initiativer.
Der er imidlertid stadig et stykke vej at gå, hvis Dansk Supermarked for alvor skal gøre et indhug i det øko-marked, som Coop traditionelt har siddet tungt på.
Coops øko-vækst i år følger markedet med 18 pct. - mod Føtex’ 20 pct.
- Det kan da være, at konkurrenterne er ved at komme op i fart og vil have den markedsandel, der tilkommer dem. Det er godt for økologien, men vi vil selvfølgelig kæmpe for at holde den position, vi har, siger Thomas Roland.