Plantebaseret vækstboom mister fart
Planteprodukter er en global trend, der har bidt sig fast blandt stadigt flere forbrugere. Det ses også i Danmark - om end salget langt fra kan holde samme store vækst som tidligere.
I årets første 32 uger frem til 9. august var værdien af det samlede salg af plantedrikke 181 mio. kr. mod 153,5 mio. kr. i samme periode sidste år, viser nye tal fra analysevirksomheden Nielsen. Det giver en vækstprocent på 18, mens salget målt i volumen er steget med 24 pct.
Målt over de seneste to år fra 2017 til 2019 var de plantebaserede drikke den kategori med størst vækst i dansk dagligvarehandlen. Hele 74 pct. voksede kategorien, svarende til 83,5 mio. kr., ifølge Nielsen.
Danske Naturli' Foods har nærmest været ene om at bære væksten frem i plantedrik-kategorien, men et væld af nye produkter er kommet til i 2020.
Således har Coop, Salling Group og Rema 1000 alle lanceret plantedrikke under egne mærker indenfor det seneste halve år.
- Vi ser fortsat en rigtig fin vækst i salget af plantedrikke, hvor vi også kan styrke vores sortiment løbende med nye, spændende produkter, siger Kasper Reggelsen, pressechef i Salling Group.
Også hos Dagrofa, der tæller kæder som Meny og Spar, har man oplevet en stor vækst i salget af plantebaserede alternativer det seneste år.
- Der er kommet mange nye plantebaserede færdigretter på hylderne siden sidste år, og der er stor forskel på salget af de forskellige slags. Tendensen er, at der stadig er stor interesse for plantebaserede produkter, særligt drikkevarer og yoghurt. Salget af plantebaserede drikke er f.eks. steget med 44 pct. i forhold til samme periode sidste år, siger Jannie Ravn Madsen, kommunikationskonsulent i Dagrofa.
Mejerigiganten Arla ser også et stort vækstpotentiale indenfor plantedrikke og lancerede i maj i år de første tre mælkefri drikke under brandet Jörd.
- Væksten i volumen fortsætter inden for de plantebaserede mælkesubstitutter, hvilket blandt andet er drevet af nye produkter i kategorien. Omvendt er salget af de plantebaserede færdigretter stagneret i volumen. Sidstnævnte kategori er dog steget med 12 pct. i værdi, hvilket tyder på, at forbrugerne trader up så at sige. Begge kategorier har øget salget mere, end hvad vi har set i dagligvarehandelen generelt, så forbrugernes efterspørgsel efter bæredygtige alternativer er altså fortsat i vækst på trods af Covid-19 krisen, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen, detailanalytiker og leder af Nielsens marketing og kommunikation i Norden.
Volumenfald på 10 tons
Nielsens tal viser, at det samlede salg af plantebaserede færdigretter og plantefars er vokset med 5 mio. kr. til 47,3 mio. kr. i de første 32 uger af 2020 sammenlignet med samme periode sidste år.
Målt i volumen er der tale om en tilbagegang på 2 pct. - fra 516 tons til 506 tons.
Det er en stagnation, som Danmarks største dagligvarekoncern også har oplevet siden coronavirussen brød ud herhjemme.
Ved udgangen af april fortalte Salling Groups topchef Per Bank således i Børsen, at corona-krisen havde ført til en vækst på 25 pct. i salget af oksekød, mens salget fra 1. januar til 10. marts omvendt var faldet med 6 pct.
- Nogle af de ting, som kunderne købte meget af før, f.eks. veganske varer eller varer med større værdi, køber de mindre af nu. Det eneste, hvor mønsteret fortsætter, er økologi, som kunderne fortsætter med at købe mere af, sagde Per Bank dengang.
En af de producenter, der satser på en øget efterspørgsel efter klimavenlige færdigretter, er Hanegal.
I samarbejde med Irma har den økologiske madproducent netop lanceret en ny serie af plantebaserede færdigretter under navnet ”Jordnær”.
Serien baserer sig udelukkende på lokalt frugt og grønt i sæson og bruger ikke tilsætningsstoffer.