Plantebaserede produkter vokser markant i slagterikoncern
-
Siden Danish Crown i januar lancerede sin plantebaserede produktserie, har koncernen opnået en markedsandel på ca. 20 pct.
Plantebaserede produkter hitter hos til børnefamilier. Det er en væsentlig forklaring på, at slagterikoncernen Danish Crown har fundet vej til danske middagsborde med sine satsning på bl.a. veggiedeller og plantebøffer.
Det er nu koncernens ambition at blive markedsleder.
I januar lancerede Danish Crown sin første plantebaserede produktserie under brandet "Den Grønne Slagter" og har nu opnået en markedsandel på ca. 20 pct.
- Der er helt fantastiske tal for en ny produktserie i fødevarebranchen. Derfor er vi også allerede på vej til at udvide serien med nye plantebaserede produkter og har en klar målsætning om at blive markedsleder indenfor plantebaserede kødalternativer, siger Mette Færch, der er direktør for marketing og innovation i Danish Crown.
Aktuelt er der otte produkter i den plantebaserede serie, der består både af færdigretter og komponenter til måltider. Alle produkterne er fremstillet uden soja med enten nordiske eller økologiske grøntsager som hovedingrediens.
Flere produkter på vej
I forbrugerundersøgelser svarer mere end hver tredje dansker, at de inden for det sidste år har skåret ned på deres kødforbrug, og to ud af tre danskere har et ønske at spise mere klimavenligt.
Det er på den baggrund Danish Crowns mål at nå en omsætning i det plantebaserede segment på et større tocifret millionbeløb allerede i 2022.
Efter sommerferien udvider Danish Crown det plantebaserede sortiment med tre nye produkter. En asiatisk inspireret nudelret med grøntsager og veggiebites, en veggie Hakkebøf og en paneret burger med spinat og ost.