Orkla tygger sig ind på halvdelen af Eace Gum
-
Orkla Care i Danmark ejer nu 49 pct af dansk start-up virksomhed, der udvikler funktionelt tyggegummi
Selv om det for år tilbage blev et nej fra Løvens Hule til at investere i Eace Gum, der ville sælge dansk tyggegummi med vitaminer i, så er der nu komme finansielle muskler bag startup-parret-up Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung. De har nu fået Orkla Care Danmark som medejer af deres firma med 49 pct.
For to år siden købte Orkla Care Danmark den første bid af Eace Gum med 30 pct. af virksomheden.
- Vi køber en større andel af Eace, fordi det ganske enkelt er en succes, der har potentiale til at vokse sig endnu større – i hele Norden, siger marketing- og innovationsdirektør Tina Møller, Orkla Care.
Eace Gum gør det muligt at indtage næringsstoffer ved at tygge på et friskt stykke tyggegummi, hvad især de yngre forbrugere har taget til sig. Antallet af butikker i primært Danmark, hvor produkterne er på hylderne, er steget fra 800 til 3.000 på to år.
- Vi tror på produktet som en ny type kosttilskud. Og så tror vi på stifterne, og måden de investerer sig selv i at brande virksomheden på. De har på rekordtid formået at skabe en imponerende høj kendskabsgrad på 61 pct. for relativt få midler og har skabt et stærkt community rundt om virksomheden, siger Tina Møller.
Globalt er interessen for tyggegummi med nye funktioner stor blandt forbrugerne med en forventet omsætning på 10 mia. dollars i 2024 ifølge ReportLinker.
Godkendte næringsstoffer
Eace har siden det første produkt – Vitamin Gum – lanceret flere produkter som f.eks Energy Boost og White Smile. Resultatet af samarbejdet mellem Eace og Orkla-brandet Jordan er produktet White Smile, som er blevet et af virksomhedens bedst sælgende produkter.
Eace Gum skriver på sin hjemmeside, at det er vigtigt, at der er dokumentation for produkternes funktionalitet. Derfor bruges kun næringsstoffer, hvis egenskaber er godkendt af den europæiske fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), og hvor der er videnskabelige undersøgelser, der viser deres effektivitet. Derudover er produkterne testet med både stabilitetsundersøgelser, nedbrydningstest og næringsstof biotilgængeligheds test.
Næste del af vækstrejsen handler om at styrke salgsindsatsen, så der kommer flere Eace-produkter på hylderne i butikkerne - og med solidt rygstød fra Orkla Care – at få Eace-produkterne godt etableret på de nordiske markeder.