Kandidaterne til årets lancering 2020 fundet
-
Brancheforeningen Mærkevareleverandørerne hylder traditionen tro de mest succesfulde produktlanceringer i dagligvarehandlen i 2020, hvor corona også har påvirket forbrugernes vaner
Kampen om dagligvarekunderne er ikke mindsket under corona, hvor dagligvarekæderne som få andre brancher har oplevet fremgang i salget.
Det skriver brancheforeningen Mærkevareleverandørerne i en pressemeddelelse.
Årets felt af nye produktlanceringer bærer også præg af et særegent år, lyder det i vurderingen fra analyseinstituttet Nielsen, der som tidligere år har udvalgt fire nylanceringer i kapløbet om titlen som Årets Lancering. Blandt årets nominerede er tegner sig et billede af fokus på renlighed og højere kvalitet i produkterne til hjemmebrug.
Produkterne vurderes ud fra evne til at skabe værdi for kæder, producenter og forbrugere, og vinderen modtager desuden et gavekort på 100.000 kr. til Nielsen promotiondata.
De fire nominerede i 2020 er:
Starbucks at Home – lancering i kapselkategorien (Nestle)
Under corona har danskerne fået et større fokus på kaffe til især hjemmekontoret.
"Danskerne drikker i højere grad deres kaffe derhjemme, og forbrugerne har ønsket at få en mere premium kaffeoplevelse på hjemmearbejdspladsen. Gennem Covid-19 krisen er salget af kaffekaplser vækstet mere end det totale kaffesalg. Starbucks at Home – lancering i kapselkategorien - har dermed ramt en guldåre i forhold deres lancering og har bidraget med vækst til kategorien," skriver Nielsen i begrundelsen for nomineringen.
Tuborg Nul (Carlsberg Danmark)
Corona-pandemien har især sat skub i salget af alkoholfrie øl.
"Under Covid-19 har danskerne for alvor fået smag for øl uden alkohol, som eksempelvis Tuborg Nul, der er en af kandidaterne til at vinde Årets Lancering 2020. Væksten af alkoholfrie øl ligger markant over væksten af total øl, og Tuborg Nul har bidraget til væksten indenfor alkoholfrie øl," skriver Nielsen i sin begrundelse.
Klorin Wipes 90 styk (Colgate-Palmolive)
Med Corona er også fulgt et større fokus på rengøring og hygiejne både ude og hjemme.
"Det er ingen hemmelighed, at vi gerne vil passe på hinanden, og derfor er salget af rengøringsservietter også eksploderet i 2020. Klorin Wipes rengøringsservietter har derfor ramt ned i en trend, som tog rekord fart fra marts 2020, hvor alle danskere i stigende grad ville rengøre overflader grundet Covid-19," lyder det fra Nielsen.
Naturli' Frost (Orkla Foods)
Med restauranter og spisesteder reduceret til take away i lange perioder af 2020 har danskerne opprioriteret madlavningen derhjemme.
"Der bliver også lavet mere aftensmad i hjemmet under Covid-19 pandemien, som også kan have en stor betydning for, at der bliver solgt mere bæredygtig plantebaseret kød, hvor Naturli’ Frost har sin hjemmebane. Naturli’ Pølser vegan gl. fri 300g har drevet merværdi til kategorien," lyder det i Nielsens begrundelse for nomineringen.