Hansens Is: Differentieret moms kan hjælpe økologien

Produktudvikling 4. apr 2022 - 4 min læsetid
This describes the image
Brødrene Rasmus (tv) og Anders Eibye Hansen, Hansen Is. Foto: Hansens Is
  • Det er en grundudfordring, at økologiske varer er dyrere end konventionelle varer, mener Anders Eibye Hansen,  som er salgsdirektør i Hansens Is. Dagligvarehandlen stiller tre spørgsmål til en leverandør

Hansens Is er en dansk familieejet virksomhed med lange traditioner. For 100 år siden begyndte Hans Hansen sin mejerivirksomhed under navnet Hillerød Mejeri. Siden blev det til Frederiksborg is. Nu er produkterne kendt under navnet Hansens Is. 

Virksomheden er i dag drevet af 4. generation, brødrene Rasmus og Anders Eibye Hansen. Med de oprindelige opskrifter og metoder i baglommen er der fokus på kvalitet og økologi.

Virksomheden arbejder tæt sammen med sine råvareleverandører – også kaldet den nære familie. Som eksempel kan nævnes godset Svanholm, som er den lokale producent af økologisk mælk.

Hansen har også investeret i egne vaniljemarker i Uganda, så der er styr på kvalitet, økologi og arbejdsforhold. Senest har isbrødrene fundet kakaobønner hos de lokale landmænd i nærheden af Hansens vaniljemarker i Uganda. 

Hansens Is fremstiller økologisk is, og har en markedsandel på cirka tre pct. af den is, der bliver solgt i Danmark.

Hvad ser I som jeres største udfordring?

En udfordring, som er meget aktuel, er råvarepriser og forsyningssikkerhed. Det er ikke nyt for os, vi har oplevet udfordringer gang på gang i løbet af de seneste 12 år, hvor Rasmus og jeg har haft ansvaret for familiemejeriet. 

Mest voldsomt har vi oplevet det med ekstreme stigninger på vanilje og knaphed på udbuddet af vaniljen. Det giver store udfordringer for os, da vi ikke kan ”trade ned” og erstatte dyreråvarer med billigere. Vi lever af kvalitet, så vi må bare håbe på at betalingsvilligheden er til stede. Med stigninger på energi, emballage, transport og råvarer, er vi lige nu i ”den perfekte storm”. 

Det er vanskeligt at navigere i, og vi er meget afhængige af, at vi har kunder, der kan forstå de udfordringer, vi har med hensyn til at holde forretningen i balance. Vi er simpelthen bare nødt til at kunne arbejde meget tæt sammen med vores kunder i detail, så vi løbende har dialog om prispresset. Vi har ikke oplevet noget lignende før. Vi tror og håber på, at prisstigningerne stabiliserer sig, og forhåbentlig også går en smule ned igen inden for det kommende år. 

Hvor i markedet ser I potentiale for vækst? 

Vi oplever en øget kontakt med kunder, der brænder for kvalitet og oprindelighed. Det er ikke sjældent, at vi taler med kunder, som er nysgerrige på, hvad vi gør i forhold til klima, hvordan vi arbejder med råvarer, eller hvad vi gør os af tanker om etik. I det hele taget mærker vi en opblomstring af bevidsthed fra vores kunder. Vi kan svare på alle de gode spørgsmål, vi bliver stillet, og vi kan også overraske med nogle af de ting, vi arbejder på. Sidste år introducerede vi en is, som er lavet i samarbejde med Jalm&B og restauranten Amass. Et projekt, der handlede om af forvandle overskudsbrød til sirup og så til is. Resultatet blev ispinden Salty Caramel. Vi oplever enorm stor interesse for denne nye cirkulærer og bæredygtige måde at tænke på. Så potentialet for os ligger hos kunder, der vil kvalitet og som vil nye metoder og nye veje.

Hvis du kunne gennemføre en politisk ting, hvad skulle det så være – og hvorfor? 

Det er let at svare på! Differentieret moms. Særligt tænker jeg på differentieret moms på økologiske produkter. Det er en grundudfordring, at økologiske varer er dyrere end konventionelle varer. Med alt, vi ved om miljø og grundvandsforurening, så kan der ikke herske tvivl om at økologi er et område, der skal prioriteres. Det skal være enkelt for forbrugeren at vælge den økologiske vare, og prisen er en væsentlig faktor. En reduceret moms på økologiske varer vil være et stærkt værktøj for at øge økologiandelen i kurven. 

Opdateret 21. apr 2022