Danish Crown lancerer færdigretter med nøglehulsmærke

Produktudvikling 9. maj 2022 -
This describes the image
Færdigretter og take-away bliver mere og mere udbredt i lande med høje indkomster, viser forskning.  Foto: Danish Crown
  • Den danske slagterigigant vil have en større bid af convenience-markedet og vil satse på flere sunde færdigretter. 

Skrevet af: Søren Tougaard

Danish Crown ser et stort potentiale inden for convenience til de danske forbrugere. Nu sender fødevarekoncernen de første nøglehulsmærkede færdigretter ud i butikkerne.

Under sloganet "Næsten for godt til at være nemt" sælges produkterne i første omgang i Føtex, Bilka og Netto samt på Nemlig.com. Startsortimentet i butikkerne består af Thai Strimler, Thai Wok og Fajita Risret.

 - Vi ser et stort potentiale i retter og mad, som kan laves hurtigt i rigtig god kvalitet. Nu har vi sendt de første produkter i butikkerne, ligesom vi kommer med fire-fem nye retter i efteråret, så det er en stor satsning for os, og vi glæder os til at se, hvordan forbrugerne tager imod produkterne, siger Ole Bridal, kategoridirektør i Danish Crown.

Nøglehulsmærket, der er et fælles nordisk ernæringsmærke under Fødevarestyrelsen, gør det lettere for forbrugeren at leve efter de officielle kostråd.

Produkter med mærket lever op til et eller flere krav, som handler om mindre og sundere fedt, mindre sukker, mindre salt og flere kostfibre og fuldkorn.

- Det har været meget vigtigt for os at lave produkter, som er sunde og giver den rigtige næring. Det understreger nøglehulsmærkningen også. Vi vil gerne give forbrugerne et måltid af høj kvalitet, men som er let og hurtigt at tilberede. Det ved vi efterspørges hos forbrugerne, siger Ole Bridal.

Større bid af markedet

Det er en del af Danish Crowns koncernstrategi, Feeding the Future, at salget af convenience skal øges, da dette markedet vokser med ca. 15 pct. om året.

Derfor vil Danish Crown også komme ud med flere nye færdigretter med nøglehulsmærkningen næste år.

Målgruppen til produkterne er både børnefamilier og den travle forbruger, der leder efter et hurtigt, men godt måltid, lyder det fra slagterikoncernen. 

Group CEO i Danish Crown, Jais Valeur, er helt overbevist om, at en stor del af den fremtidige vækst i koncernen skal komme fra convenience food.

- I Danish Crown skal vi være, hvor forbrugerne er. Derfor investerer vi i innovation og satsningen på convenience er en hjørnesten for os. Jeg forventer, at 5 pct. af vores fremtidige vækst i omsætningen kommer fra dette område, som bliver ved med at vokse. Det kræver, at vi bliver ved med at udvikle produkter, som forbrugerne vil have, siger Jais Valeur.

 

Opdateret 9. maj 2022