Corona bremser udviklingen af nye danske øl
-
Der kom en fjerdel færre nye danske øl sidste år på grund af corona, viser tal fra Bryggeriforeningen
De danske bryggerier er stærkt påvirket af corona-nedlukningerne af caféer, restauranter, barer og nattelivet – foruden f.eks. kultur- og musikarrangementer.
En ny analyse, som Beerticker har udarbejdet i samarbejde med Bryggeriforeningen, viser, at der kom 25 pct. færre nye danske øl på markedet i 2020 på grund af Covid-19.
1792 nye øl så dagens lys sidste år. Men Beertickers estimat viser, at hvis 2020 havde været et almindeligt år, så var der kommet ca. 2400 nye øl på markedet – baseret på den årlige procentvise stigning i antal nye øl, der har været de seneste år.
Således blev der i januar og februar sidste år sat månedsrekorder. Det så derfor ud til, at 2020 ville blive endnu et rekordår for antallet af nye danske øl, indtil nedlukningerne ramte landet.
I rekordåret 2019 kom der 2115 nye danske øl. Et tal, Beerticker estimerer, ville være steget med lidt over 13 pct. til 2400 i 2020, hvis det havde været et almindeligt år.
- Heldigvis fik øl-nyderne trods alt et væld af nye og interessante øl at vælge imellem i 2020. Men den markante nedgang i antallet af nye øl er desværre et håndgribeligt tegn på, at Corona-nedlukningen har stækket en ellers sprudlende branche. Vi foreslår, at regeringens ekspertgruppe snarest bør regne på konsekvenserne af en genåbning af restaurationsbranchen, som efter vores opfattelse kan ske sundhedsmæssigt forsvarligt, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.