Carlsberg Danmark vinder Årets Lancering 2022
-
NielsenIQ kårer 1664 Rosé fra Carlsberg Danmark som den mest succesfulde produktlancering i dagligvarehandelen i 2022
Mærkevareleverandørerne har på deres årstræf stemt på 1664 Rosé fra Carlsberg Danmark som den mest succesfulde produktlancering i dagligvarehandelen i 2022.
1664 Rosé blev lanceret som en nyhed i specialølskategorien i maj i fjor. Siden har salget lagt sig på toppen af nuværende 1664 Blanc volumen og har drevet en stor del af væksten i hvedeølskategorien.
De danske dagligvareleverandører ser ikke ud til at have holdt igen med nyheder sidste år, da 24 produktlanceringer blev indstillet til prisen Årets Lancering 2022. Det er en lille stigning i forhold til året før.
NielsenIQs jury nominerede på baggrund af udvalgte kriterier fem lanceringer fra meget forskellige produktkategorier.
De nominerede til prisen var Kohberg Café Sandwich fra Kohberg Bakery Group, Matilde Milkshake Mix fra Arla Foods, Toms Minto fra Toms Gruppen, Barebells Soft Caramel Choco fra Vitamin Well samt 1664 Rosé fra Carlsberg Danmark.
Fortsæt med innovation i krisetider
1664 Rosé er en hvedeøl med et hint af røde bær, og henvender sig primært til forbrugere, der søger sødere og mindre bitre smage.
- Vi er meget glade og stolte over den flotte pris. Med 1664 vil vi gerne udfordre rammerne for, hvad et øl-brand kan være og med vores lancering af 1664 Rosé har vi kunnet tilføre noget helt nyt til markedet. Med vores store tilstedeværelse i sommer har vi på kort tid opbygget et stort kendskab til produktet og skabt værdi for vores kunder, siger Amanda Lunding Smith, Brand Manager, Carlsberg Danmark.
Udover æren vinder Carlsberg Danmark et gavekort på 100.000 kr., som kan bruges til NielsenIQ løsningen Launch Tracker. Med denne løsning kan Carlsberg Danmark følge deres næste produktlancering tæt i de første 12 uger på markedet, hvor det er vigtigt med tæt opfølgning og evt. justeringer, så produktet får den bedst mulige start på markedet.
En undersøgelse fra NielsenIQ BASES viser, at 25 pct. af mærkerne har skåret ned på innovation. 38 pct. af disse har tabt andele, og samtidig viser undersøgelsen, at 88 pct. af de mærker, der fortsatte med innovation, har vundet markedsandele.
- Selvom der kan være en tendens til, at man træder lidt på bremsen i forhold til innovation i en krisetid, er det afgørende fortsat at lave innovation, skriver Nielsen IQ i en pressemeddelelse.