Beyond Meat og PepsiCo går sammen i joint venture
-
De to amerikanske selskaber vil sammen udvikle nye plantebaserede snacks og læskedrikke. Nyheden har fået Beyond Meats aktiekurs i vejret
Verdens største plantebaserede producent, amerikanske Beyond Meat, og fødevaregiganten PepsiCo har netop annonceret et nyt joint venture selskab under navnet Planet Partnership.
Sammen vil de to virksomheder udvikle snacks og læskedrikke fremstillet af plantebaserede proteiner, som endnu er under udvikling, meddeler parterne i en pressemeddelelse.
Med det tætte samarbejde får Beyond Meat adgang til Pepsis enorme distributionssystem, mens gevinsten for PepsiCo er en samarbejdspartner, der er førende indenfor udviklingen af plantebaserede produkter, som er i stigende vækst overalt i den vestlige verden.
Vild vækst på børsen
Plantebaserede proteiner repræsenterer en spændende vækstmulighed for os, en ny grænse i vores bestræbelser på at opbygge et mere bæredygtigt fødevaresystem, udtaler Ram Krishnan, PepsiCos globale chief commercial officer, ved annonceringen af den nye samarbejdsaftale.
Beyond Meats produkter lavet af ærteprotein sælges i dag blandt andet hos McDonald's, Pizza Hut og Starbucks - og herhjemme hos Coops storkøbenhavnske kæde Irma.
Efter annonceringen af det nye joint venture steg Beyond Meats aktiekurs fra 159 dollars til over 210 dollars, svarende til en stigning på 32 pct. på en enkelt handelsdag. Siden er kurset faldet til aktuelt ca. 184 dollars for en enkelt Beyond Meat-aktie.- ca. 1126 kr.