Ikonisk flaskeøl fra Jacobsen kommer på dåse

Private label 3. feb 2022 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Carlsberg
  • Ølekspert forudser, at flaskeøl forsvinder fra markedet til fordel for dåser med æstetik og bedre mulighed for story-telling 

Jacobsens store flaske med 17 år på markedet får følgeskab af fire dåsevarianter. Målet er at gøre øllen mere tilgængelig i flere forbrugssituationer, hvor en 75 centiliter flaske ikke egner sig lige så godt. 

- I 2021 steg salget af specialøl med 16 pct. i Danmark. Samtidig foretrækker forbrugerne i højere grad dåserne, skriver Carlsberg i en pressemeddelelse. 

De tendenser imødekommer Jacobsen nu ved i denne uge at lancere øllet på 33 cl dåse. Det er Viva Classic, Brown Ale og Yakima samt den nye variant Helles bier, der udelukkende udkommer på dåse.

- Jacobsen på dåse kommer til at give en meget større tilgængelighed af god øl til rimelige priser for den enkelte forbruger. For rigtig mange kunder er det en meget mere passende mængde af øl, især i hverdagssituationer, siger salgsleder og ølkøbmand Brian Lindberg Hansen fra Wika Meny i Køge. 

Som medlem af Menys øllaug er Brian Lindberg Hansen med til at sætte retningen for kædens udvikling af øl-sortimentet.

- Meny er i gang med en kæmpe satsning på speciel øl, som bl.a. indebærer specielle køleskabe til det voksende udvalg af kvalitets speciel øl på dåse. Her passer de nye Jacobsen dåser perfekt ind, siger Brian Lindberg Hansen.

Optakten til Jacobsen på dåse var en særlancering i Meny i september i fjor af en tropisk IPA under Jacobsen-brandet i en dåse på 44 cl. Og blev af Carlsberg anset for at være grænseoverskridende for Jacobsen øl.

Danske bryggerier har set dåsetendensen fra USA 

Forfatter og ølekspert Christian Andersen siger, at de amerikanske bryggerier, som sætter dagsordenen i øllets verden, længe har haft øje for både æstetik og dåser. 

- Det er lettere at fortælle om øllen og bryggeriet på en dåse i forhold til en flaske. Bryggeriet har hele emballagen til rådighed og ikke kun etiketter for og bag på flasken, forklarer Christian Andersen. 

Han mener, at den lektie er de danske bryggerier så småt ved at lære. Og ikke mindst Jacobsen fra Carlsberg. 

 - Øl fra Jacobsens har man ikke kun lyst til at putte i indkøbskurven, fordi de er gode, men også fordi de instinktivt appellerer til forbrugerne med det ikoniske design, som fremstår endnu mere tydeligt på en dåse, siger Christian Andersen.

Han vurderer, at smukke dåser i tiltagende grad bliver et konkurrenceparameter: - Storytelling bliver mere og mere væsentlig for bryggerierne for at klare sig i konkurrencen. 

Ifølge øleksperten kan øl på flaske snart være en saga blot:

 - Øl på flaske vil ikke længere blive forbundet med højere kvalitet end dåseøl. Øl på flaske kommer derimod til at virke gammeldags og måske ude af trit med bæredygtighed. 

Dansk Retursystem besluttede i fjor en ekstraordinær gebyrreduktion på aluminiumsdåser for 2022, så gebyret bliver et rundt nul. Dermed kan bryggerier og tapperier høste gevinsten ved en emballagekategori, der som den første er 100 pct. cirkulær økonomisk.

This describes the image

Flaskeøl fra Jacobsen har været på markedet 17 år og blev lanceret som en del af husbryggeriet Jacobsen under Carlsberg. Nu kommer øllet også på dåse som følge af nye forbrugertrends. Foto: Flemming Effersøe

Opdateret 7. feb 2022