Reception 4. januar: 25-års jubilar fascineres af politik og dynamikken i dagligvarehandlen
-
Jubilæum 1. januar 2024: Vicedirektør i DSK, Claus Bøgelund Nielsen, fortæller om politiske sejre og skuffelser
For de selvstændige købmænd og for dagligvarehandlen som helhed ligger den daglige udfordring i hverdagens møde med kunderne. Hver dag skal købmanden tilbyde kunderne et vareudvalg, en service og en indkøbsoplevelse, der skaber salg og mersalg.
Det er dog ikke alle forhold omkring dagligvarehandel, købmanden er herre over. Mange af de rammer, som købmanden skal arbejde indenfor, er politisk bestemte, og det er helt afgørende at kunne påvirke først og fremmest de politikere, der har deres hverdag på Christiansborg i København.
Derfor er det vigtigt for brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd (DSK) at være synlig på Christiansborg, og det er vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen. Han kender det politiske miljø til fingerspidserne. Den 1. januar 2024 kan han fejre 25-års jubilæum i DSK.
Efter de mange års arbejde som DSK's politiske frontløber har han en god forståelse for betydningen af at kunne samarbejde med og påvirke politikerne.
– Jeg har altid haft en tæt relation til Christiansborg, og vi er ganske tit til møder inde på Christiansborg. I dag er det vigtigt, at man kan levere løsninger til den enkelte politiker. Ønsker er ikke nok. Der skal konkrete forslag til.
Claus Bøgelund Nielsen har altid været fascineret af både detailhandel og politik. Han startede med købmændenes verden i september 1986, hvor han havde søgt job hos den lokale købmand, men han ville først ansætte ham efter at han var blevet konfirmeret. Allerede ugen efter konfirmationen startede han hos købmanden – og han har ikke været ude af detailhandlen siden.
Politiske sejre
Efter butiksuddannelsen har han gjort karriere som butikschef i BR og kæden Foot Locker, som han i sin tid var med til at starte op i Danmark. Men for 25 år siden dukkede et konsulentjob op i det, der dengang hed Købmandstjenesten. Efter nogle år rykkede daværende adm. direktør John Wagner ham fra konsulenttjenesten over i den politiske afdeling.
– Jeg har altid arbejdet med detailhandel, og dagligvarehandlen var klart det, der interesserede mig mest. Den dynamik, man finder i branchen, var klart mest interessant. Når jeg så havde mulighed for at kombinere det med politik, så gik det hele op i en højere enhed.
I dag er han en af de mest erfarne lobbyister på Christiansborg, og når man beder ham om at fremhæve politiske sager, som har været sejre for DSK og købmændene, svarer han:
– Planlovens detailhandelsbestemmelser og den generelle beskyttelse mod ødelæggende hypermarkeder. Mange små byer havde været uden dagligvarebutik, hvis planlovens detailhandelsbestemmelser var ophævet.
Også lukkeloven har været et centralt tema:
– Allerede da jeg for mere end 30 år siden begyndte at følge lidt med i butikstendenser, blev lukkeloven spået en snarlig død. Men den spådom fik DSKs mangeårige direktør John Wagner om nogen gjort til skamme.
Samarbejde
Desuden fremhæver han betydningen af Dansk Retursystem, der i dag gør, at mængderne af pantflasker og -dåser, der kom retur i pantsystemet, hvert år sætter nye rekorder, og at Danmark med en returprocent på 92 fortsat blandt verdens bedste til pant og har en af verdens højeste returprocenter.
– Etableringen af Dansk Retursystem har vist sig som det største CSR-projekt i dansk detailhandels historie. Se hvilket sortiment butikkerne kan tilbyde, fordi de tomme emballager ikke skal sorteres til hvert enkelt bryggeri.
Netop Dansk Retursystem får Claus Bøgelund Nielsen til at fremhæve det samarbejde omkring politiske sager, der finder sted mellem alle aktører i dagligvarebranchen, som ellers er benhårde konkurrenter og kan have vidt forskellige interesser på en række områder.
Claus Bøgelund Nielsen nævner her Dansk Retursystem som et eksempel på branchens samarbejde. Virksomheden står for at skulle have ny adm. direktør.
– Her har både Salling Group og Coop peget på mig til ansættelsesudvalget. Jeg kommer dermed til at repræsentere hele dagligvarehandlen i den proces hvor der skal ansættes en ny direktør. Det er en aktuelt og håndgribeligt eksempel på, at vores konkurrenter har peget på mig i den sag. Der har naturligvis også været andre sager, hvor en af de andre har taget en fra holdet. Når man har været med i mange år, så lærer man kolleger at kende, hvor man siger, at man godt kan have tillid til ham eller hende i en bestemt sag. Det handler om, at man kan arbejde sammen om nogle sager, siger han.
Politiske skuffelser
Politisk arbejde viser imidlertid også, at man ikke altid får sine ønsker og forventninger indfriet. De erfaringer har Claus Bøgelund Nielsen også gjort sig.
– Personligt har jeg altid været dybt skuffet over politikernes manglende favntag med grænsehandelen. Vi ved at afskaffelsen af fedtafgiften virkede. Vi ved at afskaffelsen af sodavandsafgiften flyttede salg hjem til Danmark. Hvorfor så ikke gøre noget mere? Det er godt for butikslivet, arbejdspladserne og miljøet. Politikerne har i alt for mange år håbet på, at EU ville skride ind over for den manglende tyske dåsepant, men der skal rigtig meget til før den store dreng i skolegården, Tyskland, sættes på plads.
Det er også dybt frustrerende for ham, at det skal tage så lang at få politisk hjælp til en indsats mod butikstyverier.
– Og så sårer det mig personligt, når politikere og ”DJØF-Danmark” gang på gang taler dagligvarehandlen ned. Jeg tror, det var Uffe Ellemann-Jensen, der første gang brugte kassedamen som udsagn for noget negativt, jeg mener det var valgkampen 1990, og det har alle dage rørt mig. Jeg har selv taget hele turen fra flaskedreng og til at samle kundevogne på en mørk parkeringsplads i regnvejr, og så til, hvor jeg er i dag. Det skal politikerne og folk med lange akademiske uddannelser ikke tale ned. Mulighederne er nærmest ubegrænsede uanset om man kan få mælkeboksen til at sælge masser af varer eller om erfaringen fra butik skal bruges i anden sammenhæng.
Det daglige politiske arbejde er ikke blevet mindre gennem årene, og Claus Bøgelund Nielsen ser også i dag vigtige politiske temaer på dagligvareområdet. På spørgsmålet om, hvilke store sager DSK har på dagsordenen i dag, svarer han:
– Jeg vil i hvert fald gerne bidrage inden for nogle af de områder, hvor jeg har været med længe: Mindre grænsehandel, færre butikstyverier, digital alderskontrol ved salg af varer med aldersgrænser og en mere fair omkostningsdækning til butikkerne for arbejdet med at håndtere emballager med pant, siger han.