Stigende omkostninger spiser en fjerdedel af NorgesGruppens bundlinje
-
Resultatet faldt med 25 pct. hos den norske markedsleder sidste år, der dog fortsat fik koncernens tredje højeste overskud nogensinde.
Prisstigninger på fødevarer på 11,5 pct. i Norge sidste år påvirkede nordmændene forbrugsvaner. I det marked tabte den ubestridte markedsleder i Norge, NorgesGruppen, terræn med et fald i markedsandelen på 0,5 procentpoint, mens Rema 1000 omvendt gik frem med 0,6 procentpoint, viser tidligere tal fra Nielsen.
Dagrofa-medejeren driver den største kæde i hjemlandet, discountkæden Kiwi, men står også bag supermarkedskoncepter som Meny og Spar, som havde det ekstraordinært svært.
Stigende omkostninger til indkøb, energi og transport satte sine tydelige spor gennem NorgesGruppens 2022-regnskab, hvor toplinjen på 102,7 mia. norske kr. - 67,5 mia. kr. - nærmest blev identisk med 2021, men hvor bundlinjen omvendt blev udhulet med 1 mia. norske kr. til 2,9 mia. kr. norske kr.
Det svarer til et overskud på 1,9 mia. kr. og er fortsat den tredje højeste overskud nogensinde i koncernen efter rekordårene under corona.
- Vi har aldrig oplevet tilsvarende prisstigninger fra vores leverandører, og derudover fik også øgede omkostninger i vores del af værdikæden. Vi har alligevel bidraget til at holde prisvæksten nede gennem effektiviseringstiltag, knaldhårde forhandlinger med leverandørerne og videreføring af investeringer i prisnedsættelser, udtaler koncernchef Runar Hollevik i en pressemeddelelse.
Det totale norske madmarked steg fem pct. til ca. 330 mia. norske kr. NorgesGruppen andel af det totale madmarkedet faldt til 29 pct. som følge af genåbningen efter Covid-19 pandemien, hvor serveringsbranchen og grænsehandel igen blev muligt.
Lavere indtjening
De stigende omkostninger betød, at NorgesGruppen havde en øget udgift til energi på hele 91 pct. i forhold til året før trods et fald i energiforbruget på ca. 28 pct. de seneste år.
Sammen med investeringer i prisnedsættelser bidrog de øgede omkostninger til en reduceret driftsmargin på 3,5 pct. mod 4,8 pct. året før. Det gav et driftsresultat på 3,6 mia. norske kroner i 2022 mod 5 mia. norske kr. i 2021.
- I hele 2022 valgte vi at investere i prisnedsættelser til trods for betydelige omkostningsstigninger. Med det bidrog vi til at dæmpe prisvæksten på mad og drikke. Det koster, men dette valg står vi fortsat i, fortæller Runar Hollevik.
NorgesGruppen varsler flere tiltag for at få bugt på de øgede omkostninger. Blandt tiltagene er fortsat benhårde forhandlinger med leverandørerne, yderligere reduktion af energiforbruget og øget produktion af vedvarende energi. Derudover bliver det vigtigt med stigende effektivitet, både i driftsapparatet og i støttefunktionerne.
- Året, vi har lagt bag os, blev mere krævende, end vi havde forventet, og vi tror, det vil blive urolig i tiden som kommer. At få kontrol på den ekstraordinære omkostningsvækst vil dæmpe prisvæksten og give kunderne øget købekraft. Dette er vores vigtigste prioritering i det kommende år, siger NorgesGruppens topchef.