AI hjælper kunden til at vælge bæredygtigt og sundt

Øvrige 12. jun 2024 -
This describes the image
- Der er meget, der tyder på, at interessen for bæredygtighed og sundhed vil stige på længere sigt og vil blive set af kunden som et naturligt element i dagligvarebranchen, siger Mattis Bergquist, bæredygtighedschef hos Coop Sverige.   Foto: Coop
  • Svenske Coop foretager en bred investering for at styrke sin bæredygtighedsprofil. Gennem individuelle tilbud skal alle kunder have mulighed for at foretage bæredygtige og sunde indkøb.

Skrevet af: Johan Erichs

Coop har for nylig opdateret sin bæredygtighedsstrategi med det formål at være på forkant med at opfylde kravene i FN's Agenda 2030 og EU's kommende miljølovgivning.

Vejen til at nå et mere bredt niveau af bæredygtighed er blandt andet gennem tæt samarbejde og gennem en klare krav til leverandører og samarbejdspartnere. Fokus på helheden er den bærende søjle i Coops bæredygtighedsinitiativ, "Bæredygtighedsstrategi 2033".

Coop arbejder allerede i dag ud fra den bæredygtighedserklæring, som den medlemsejede organisation fremlagde i 2021.

I erklæringen er ti forskellige aspekter afvejet for at få en bæredygtighedsvurdering. Vurderingskriterierne har deres udspring i måden forskellige etablerede og uafhængige aktører måler miljøpåvirkningen på.

For fødevarer kan det dreje sig om produktionens ressourceanvendelse, jordens frugtbarhed, brug af pesticider, brug af antibiotika, arbejdsforhold i de forskellige led i leverandør- og producentkæden.

Aktuelt er cirka 14.500 produkter blevet analyseret og godkendt baseret på de ti parametre, der er brugt til at give produktet en bæredygtighedsvurdering.

Vækker interesse

I dag kan kunder bruge en håndholdt scanner eller mobiltelefon til at scanne et produkts stregkode for at få et billede af  om produktet lever op til Coops bæredygtighedskrav. Men ifølge Coops bæredygtighedschef Mattis Bergquist er der i dag for få kunder, der tager sig tid til at scanne og læse et produkts bæredygtighedsdeklaration, når de foretager et køb.

- Mange kunder handler rationelt, og beslutningen om, hvad de skal købe, bliver ofte taget, inden de går ind i butikken eller handler online, forklarer Mattis Bergquist.

Denne købsadfærd ønsker Coop at ændre.

Derfor accelererer den nu sin ambition om at styrke positionen som den førende dagligvarekæde inden for bæredygtighed (Sustainable Brands Index 2022).  

Ved hjælp af avancerede AI-værktøjer vil enhver kunde, der er medlem af Coop, kunne modtage personligt tilpassede bæredygtige og individuelt forbundne tilbud under hensyntagen til tidligere køb. Mængden af transaktionsdata skal behandles, og ud fra dette skal der udarbejdes en personlig profil.

Med udgangspunkt i forskellige produktsegmenter inden for fødevarer og ti dimensioner af bæredygtighed samt transaktionsdata skal et gennemtestet AI-værktøj kunne producere tilbud på indkøb og opskrifter, som ifølge Coop skal vække kundernes interesse for at bidrage til øget bæredygtighed gennem indkøb og samtidig give en højere personlig sundhed.

- Den overordnede ændring er, at Coop gradvist udvider sit sortiment med varer, der udgør bæredygtige valg. Over 10 år frem til 2033 vil der ske en gennemgribende forandring. Omkring 20.000 medarbejdere vil blive uddannet i bæredygtighed og påvirkning af fødevareproduktion, Medarbejderne skal med andre spille en nøglerolle i forandringsarbejdet. Vi forventer at have uddannet alle vores medarbejdere i bæredygtighed inden for tre år.

Bedre tider

Mattis Bergquist understreger, at det ikke kun skal være op til kunden at finde ud, hvordan et produkts bæredygtighedsstatus er i forbindelse med eller før køb.

- Vi har et stort ansvar ved at gøre det nemt og bekvemt for kunden hurtigt at få information om, at der er bæredygtige valg via eksponering gennem skiltning, placering og ikke mindst ændre hele vores sortiment mod øget bæredygtighed.

Teknologiske fremskridt vil også gøre det lettere for kunden at træffe bæredygtige valg.

- I forbindelse med at QR-koden erstatter stregkoden, kan vi tilføje anden information, opskrifter, film mm. 

Dagens dagligvaremarked har et stærkt og sandsynligvis voksende fokus på lave priser. 

Hvordan skal Coop gøre det muligt at trænge igennem med et bæredygtighedsbudskab som et konkurrenceredskab?

- Når verden bevæger sig mod bedre tider, vil kunden i højere grad søge tryghed, og det betyder en større interesse for bæredygtighed og social ansvarlighed, på en anden måde end hvad vi mærker lige nu. Vi ønsker at være positioneret, når kundens interesse i andre forhold end blot lavpris skifter. Men det betyder ikke, at prisfaktoren ikke har den store betydning. Vi tager selvfølgelig også prisen med i vores tilbud.

Individuel profil

Sundhed er et andet begreb, der skal kobles til Coops bæredygtighedsindsats.

- Der er ofte en sammenhæng mellem bæredygtighed og sundhed. Det er vores hensigt, at kunden ud fra individuelle sundhedspræferencer skal modtage personlige tilbud, der bidrager til et godt og forbedret helbred. Det skal kunden selvfølgelig give sit samtykke til. For os er det vigtigt ikke at gå på kompromis med integriteten, kunden skal vise vilje til at deltage, forklarer Mattis Bergquist.

Transaktionshistorik og kundedatabase er ofte blevet nævnt som en mulighed for at skabe attraktive kundetilbud. Men behandling af data har historisk set været dyr og administrativt byrdefuld.

- Det er præcis her AI kommer ind som et værktøj. Vores AI-afdeling åbner mulighed for at analysere kvitteringer og transaktioner. Vi er gået tilbage til 2015 og analyseret 250 millioner kvitteringer og tilføjet en bæredygtighedserklæring og "sundhedsscore" for at udvikle købsmønstre. AI åbner op for en helt ny mulighed for analyse, siger Mattis Bergquist.

Coop tror på, at i fremtiden vil dagligvarer i højere grad blive bragt til kundens dør. Det åbner for, at de personligt tilpassede indkøb bliver mere attraktive og sjovere for kunden.

- Øget hjemlevering vil frigøre tid, og vi kan bruge det til at sætte os ind i de varer, der virkelig påvirker bæredygtighed og vores egen sundhed. Jeg tror, vi står i sådan en situation allerede inden for tre år. Det er muligt at finpudse indkøb på mange forskellige måder, f.eks. kan vi hjælpe kunden med at sætte grænser for overdrevent og usundt forbrug med mere.

Omnikunder

Den primære kundegruppe for bæredygtighedsinitiativet er omnikunder, det vil sige kunder, der handler både online og via fysiske besøg i butikker.

- Når kunden besøger butikken, skal følelsen være, at her er varerne blevet deklareret for bæredygtighed og sundhed på en troværdig og videnskabeligt funderet måde.  Den tryghed håber vi at kunne skabe inden for en tiårig periode. En langsigtet investering er nødvendig for at lykkes med bæredygtighedsarbejdet.

Fem forskellige kundeprofiler vil være de primære modtagere af budskabet om bæredygtighed.

- Her kan vi målrette tilbud og hurtigt gennem AI analysere kundens interesse og ud fra det finpudse og ændre tilbuddet, så det passer til forskellige kundegrupper.
På sigt håber Coop, at bæredygtighedsinitiativet vil føre til nye markedsandele.

- Vi ser bæredygtighed som en stærk hygiejnefaktor i fremtidens dagligvarebranche og i nogle tilfælde et nødvendigt element baseret på kommende lovgivning, både nationalt og inden for EU, slutter Mattis Bergquist.

 

This describes the image


Bæredygtighedsstrategi 2033 vil give Coop nye markedsandele og styrke Coops profil inden for bæredygtighed og individuel sundhed. AI har muliggjort effektiv behandling for at producere personlige kundeprofiler.


 

Opdateret 12. jun 2024