Nemlig.com vil nå 92 pct. af danskerne efter åbning af nyt varehus ved Aarhus

Nemlig.Com 15. sep 2022 -
This describes the image
Nemlig.com kunne nærmest gå på vandet under corona, hvor omsætningen steg med hele en mia. kr. i det seneste regnskab, svarende til en vækst på knap 50 pct. Helt så let bliver de næste år ikke. Heller ikke selv, om onlinesupermarkedet har taget et nyt varehus i brug i Aarslev ved Aarhus (billedet). Foto: Helle-Karin
  • Samarbejdspartnere og ansatte i onlinesupermarkedet Nemlig.com var i dag inviteret til indvielse af 32.000 nye kvadratmeter i Aarslev ved Aarhus

- Vi råder nu over de to største varehuse i Danmark – ét i øst og ét i vest – alene dedikeret til at sælge dagligvarer på nettet. Så bare kom an.

Sådan lød nogle af ordene fra adm. direktør og stifter af Nemlig.com, Stefan Plenge, da han i dag, 15. september, indviede onlinesupermarkedets nye 32.000 store varehus i Aarslev ved Aarhus.

 

This describes the image

 

Udtalelsen udløste en kæmpe klapsalve fra de mange gæster, der var inviteret på streetfood, drikkevarer med og uden alkohol samt underholdning ved en dj. Gæsterne var udover pressen nye medarbejdere og samarbejdspartnere.

Mens Nemlig.coms andet varehus, Brøndby-lokationen, er arvet efter logistikvirksomheden DSV, er det nye varehus ved Aarhus ifølge Stefan Plenge ”bygget til os efter alle vores ønsker”.

- Jeg har helt kuldegysninger over at stå her i dag. Livet skabes ud af drømme, men det er ikke alle drømme, der går i opfyldelse. Det her er virkelig en drøm, der er gået i opfyldelse for vores vedkommende. Denne bygning gør, at vi kommer meget tættere på vores kunder her i det jyske, så vi kan servicere dem med et endnu bedre koncept, end vi gør i dag. I løbet af de kommende år skal varehuset have samme kapacitet, som vi har i Brøndby, og dermed skal vi også beskæftige 1000 mennesker her, sagde Stefan Plenge.

Han fortalte, at Nemlig.com har tegnet overenskomst med HK, og at samarbejdet tegner godt.

Efter at have takket en lang række samarbejdspartnere – herunder Aarhus Kommune, arkitekter og entreprenør – kaldte han en stor flok af de nye medarbejdere op til podiet.

De skulle sammen klippe den røde snor.

 

This describes the image

Logistikdirektør Jonas Roland viser rundt

 

Rundvisning blandt høje reoler

Inden Plenges tale, havde alle set det store hus. Rundvisning i hold stod blandt andre logistikdirektør Jonas Roland for.

Han kunne fortælle, at der er tænkt godt ud i fremtiden, og kapaciteten i dag derfor er større end der lige nu er brug for.

- Vi har i dag kontrakt med 100 medarbejdere, og med udgangen af oktober satser vi på at være 300. Men her er plads til 1000 ansatte, hvilket er det niveau, vi har i vores andet varehus i Brøndby. I løbet af de kommende måneder udvider vi vores leveringsområde, så vi dækker 92 pct. af de danske husstande, fortalte Jonas Roland.

Han tilføjede, at der også er plads til at blandt andre indkøbere, der i dag sidder i Brøndby, kan arbejde fra Aarslev.

- Det giver os et langt større område at rekruttere fra, siger han.

Med 300 medarbejdere vil varehuset i Aarslev kunne ekspedere 3000 ordrer om dagen – eller op mod 20.000 ordrer på en uge.

- Måske tager det et par uger, før vi er deroppe, men samtidig udruller vi også en ny plan med kortere leveringstider. Bestiller en kunde kl. 12, kan vi levere kl. 16. Udrulningen sker først i Aarhus, dernæst i Aalborg og Kolding og sidst i Odense, fortæller Jonas Roland.

Under rundvisning beskriver logistikdirektøren, hvordan varehuset er praktisk indrettet, så varerne kommer ind ét sted, hvorefter de sorteres efter, hvor meget de sælger. Det kan betyde, at nogle chips fra Kims står ét sted, mens andre er placeret et helt andet sted – eller at kagecreme står ved siden af pasta.

- Når medarbejderne plukker, benytter de et såkaldt pick by voice-system. Ikke alle vores medarbejdere taler dansk, men det er et krav, at de taler engelsk på et niveau, så de kan kommunikere med deres leder. De henvises til den rette hylde og den rette vare med en talkode på engelsk. Den bekræfter de med et tal, så vi på den måde forebygger fejl, fortæller Jonas Roland.

Varerne pakkes i små papkasser, hvis de må sættes udenfor hos kunden – eller i plastikposer i plastikkasser, hvis kunden er hjemme. Så får kunden kun posen.

- Vores papkasser genbruges og er produceret af 78 pct. genbrugspap. Vi har indrettet varehuset, så frugt, grønt og køl pakkes i samme område. Det betyder, at vi sandsynligvis aldrig kommer til at sende en kasse af sted med kun én agurk, siger Jonas Roland.

Reolerne er tårnhøje, men plukkerne skal kun tage varer i øjenhøjde. På de høje reoler er kun lagervarer, og de medarbejdere, der sætter varer på plads på lagerhylderne og senere transporterer dem til plukke-reolerne, får automatisk besked om, når der mangler en given vare på plukkehylden.

- Når vi scanner varen ved modtagelsen, taster vi samtidig holdbarhedstiden ind, så systemet hele tiden kan give besked om, hvornår en vare er så tæt på dato, at den sælges som datovare til nedsat pris – enten til kunderne eller til medarbejderne, der kan handle i en butik ved receptionen, fortæller Jonas Roland.  

Når varerne er plukket, køres de ud til rampen, hvor de samles og læsses på biler, alt efter hvilken rute de skal med på.

 

This describes the image

- DS Flexhal har været totalentreprenør på byggeriet, der er tegnet af ak83-arkitekter

- Ca. 90 pct. af det samlede varmeforbrug i bygningen er overskudsvarme fra køle- og frostrum

- Taget er belagt med hvidt tagpap, der reducerer udviklingen af nox-partikler samt sænker bygningens indvendige temperatur

- Udenomsarealer er beplantet med udvalgte planter, der skal øge biodiversiteten

- Varehuset ejes af Heartland-koncernen (Anders Holch Povlsen), der også er storaktionær i nemlig.com

 

 

Opdateret 19. sep 2022