Nemlig.com rammer bunden i nyt rekordunderskud

Nemlig.Com 30. jan 2024 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
  • Onlinesupermarkedet kommer ud af det skæve regnskabsår 2022/23 med et underskud på en kvart milliard. Toplinjen viser beskeden fremgang

Skrevet af: Søren Tougaard

Det kører langt fra som smurt for onlinesupermarkedet Nemlig.com, der har milliardæren Anders Holch Povlsen som hovedaktionær med en ejerandel på 69 pct.

I det skæve regnskabsår 2022/23, der løb til udgangen af juli, kom Danmarks eneste rendyrkede onlinespiller på dagligvaremarkedet ud med det største underskud nogensinde. Resultatet før skat lyder på minus 251 mio. kr., mens årets resultat blev minus 195 mio. kr., hvilket er 40 mio. kr. mere end året før. 

Siden Anders Holch Povlsen blev en del af ejerkredsen i 2014 sammen med stifter og adm. direktør Stefan Plenge løber underskuddet op i næsten 700 mio. kr. 

Det er især åbningen og driften af et nyt varehus ved Aarhus, som blot fik 13 måneders drift, der kostede Nemlig.com ekstra dyrt i regnskabsåret. 

- Salget i Jylland har desværre ikke udviklet sig lige så hurtigt som forventet, selvom vi med åbningen af vores nye varehus i Aarhus for et år siden bl.a. introducerede markant kortere tid fra bestilling til levering. I efteråret 2023 kom vi derfor til den konklusion, at det ville tage væsentlig længere tid at opnå en volumen, der kunne retfærdiggøre omkostningerne ved at drive vores nye varehus i Aarhus, hvorfor vi valgte at flytte pakningen tilbage til vores varehus i Brøndby, hvorfra vi igen servicerer alle vores kunder i Danmark også de jyske kunder, siger Stefan Plenge i en pressemeddelelse.   

Beskeden toplinjefremgang

Dagligvarehandlens to største spillere, Salling Group og Coop, har erkendt, at levering af dagligvarer ikke har udsigt til at blive en god forretning i Danmark.

Coop valgte i starten af således helt at lukke ned for sit onlinesupermarked, mens Salling Group lukkede ned for Føtex Hjemmelevering for i stedet at have åbnet op for udbringning i syv udvalgte Bilka-varehuse, som i forvejen tilbyder klik og hent-servicen Bilka To Go.

Nemlig.com oplyser i ledelsesberetningen, at lukningen hos flere konkurrenter også har givet en tilgang af nye kunder som især kunne ses fra marts til juli.

På toplinjen kunne Nemlig.com spore en beskeden fremgang for hele året på 34 mio. kr. til lige over 2,5 mia. kr. Det skal dog også ses i sammenhæng med fødevareprisstigninger på over 10 pct. i store dele af regnskabsåret. 

Selv fremhæver Nemlig.com den øgede omsætning med en ny prisstrategi, der prismatcher 1500 varer op imod Rema 1000. Samtidig kan kunderne få leveret fra 0 kr.

- Vi har gjort det markant billigere for vores kunder at købe dagligvarer på Nemlig og få dem leveret til hoveddøren, og det er derfor dejligt at se, at kunderne har kvitteret herfor ved at handle hyppigere samt lægge større ordrer hos os, ligesom vi har fået mange nye kunder i det forgangne år, lyder det fra Stefan Plenge. 

Venter betydelige forbedringer

Nemlig forventer en betydelig større omsætningsfremgang i indeværende regnskabsår, som slutter i juli 2024 samt en markant forbedring af bundlinjen, og der er derfor en stærk tro på fremtiden for online dagligvarer hos Danmarks største onlinesupermarked.

- Vi har nu igennem en del måneder oplevet, at forbrugerne i højere grad også begynder at efterspørge mere tid til livet, og det er præcis det, vores kunder får, når de handler på Nemlig. Naturligvis skal vi være skarpe på prisen, og det er vi også med bl.a. levering fra 0 kr., og vi forventer derfor at forbedre både vores top- og bundlinje markant i indeværende finansår, siger en optimistisk Stefan Plenge.

 

 

 

Opdateret 30. jan 2024