Nemlig.com får tab trods milliardvækst

Nemlig.Com 30. dec 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Nemlig.com stifter, medejer og direktør Stefan Plenge Foto: Nemlig.com
  • Onlinesupermarkedet Nemlig.com føjer en ekstra milliard til omsætningen i et forskudt regnskabsår, som er præget af corona og kritik af arbejdsforhold

Onlinesupermarkedet Nemlig.coms omsætning er i det forskudte regnskabsår, der slutter den 31. juli 2021, steget med én milliard til 3,2 mia. kr. 

Årets resultat landede på minus 8,3 mio. kr., mens driftsresultatet målt på ebitda er vokset fra 13,4 mio. kr. til 23 mio. kr. Det skriver Finans.dk. dagen før offentliggørelsen af årsregnskabet på Det Centrale Virksomhedsregister.

De seneste fem regnskabsår har Nemlig.com et akkumuleret underskud på knap 190 mio. kr. 

Corona har boostet omsætningen overalt i dagligvarehandlen. Det gælder altså også for Danmarks største onlinesupermarked Nemlig.com, der i det seneste offentliggjorte regnskab for 2019/20 kunne lægge 45 pct. til omsætningen, der skød op over 2 mia. kr.  Og i regnskabsåret 2020/21 har rundet tre mia. kr. i omsætning.  

I en pressemeddelelse, som blev udsendt på årets sidste dag, siger adm. direktør, stifter og medejer af Nemlig.com, Stefan Plenge:

- Vi har taget et stort spring frem på vores vækstrejse, endda noget større end vi havde forventet, med en vækst på over 1 mia. kr. på toplinjen. At vokse så hurtigt er kun muligt fordi vi hele tiden investerer foran vores vækstkurve og derfor havde kapaciteten til at efterkomme den store efterspørgsel, da landet blev lukket ned. Dernæst at vi har den mest fantastiske holdånd i virksomheden, hvor alle hjælper hinanden og løfter i flok.

- Det er det bedste regnskabsår, vi har leveret til dato, siger han til Finans.dk og henviser til, at dagligvaremarkedet samlet er vokset med 10 mia. kr.  Nemlig.com tager omkring 10 pct. af den vækst.

Ifølge Stefan Plenge er væksten i Nemlig.com drevet både af nye kunder og eksisterende kunder, som handler mere.

Dagligvarehandlen kunne den 10. december oplyse, at forhandlingerne mellem 3F Transport og  Nemlig.com om at lande en overenskomst løb ud i sandet efter halvanden måneds armlægning tidligere på året. Siden juni i år har striden udviklet sig til en egentlig konflikt.

Tidligere har kommerciel direktør Mikkel Pilemand i et mailsvar til Dagligvarehandlen skrevet, at virksomheden trods konflikten med 3F fastholder sin markedsandel for online dagligvarehandel. 

I pressemeddelelsen uddyber Stefan Plenge virksomhedens tiltag i kølvandet på konflikten:

- Vi har brugt mange kræfter på at gå hele vores virksomhed efter i sømmene, da vi har været udsat for en hård kritik. Vi har derfor styrket vores arbejdsmiljøorganisation i varehuset betydeligt, så der nu sidder 8 medarbejdervalgte repræsentanter. Vi har også indført løbende tilfredshedsmålinger hver anden måned, så vi får en meget tættere opfølgning på hvordan medarbejdertilfredsheden udvikler sig. Vi er bestemt ikke enige i al den kritik, som særligt nogle medier og interessenter har fremført.

Han tilføjer, at Nemlig.com har styrket dialogen markant med hver enkelt samarbejdspartner for at afstemme forventninger.

- Samtidig har vi valgt at øge vores afregning til transportvirksomhederne, så den harmonerer med de højere forventninger, vi har til dem, hvilket bl.a. er, at transportvirksomhederne nu er forpligtede til minimum at betale deres chauffører en løn på mellem 25.000 kr. og 30.000 kr. om måneden plus feriepenge for en 37 timers arbejdsuge afhængigt af, hvornår på døgnet der arbejdes. Dette lønniveau er helt på niveau med gældende overenskomster, siger Stefan Plenge.

Rigmanden Anders Holch Povlsen, som står bag Bestseller, købte sig ind i Nemlig.com i 2013 og har siden øget sin ejerandel fra 49 til 71 pct. Stefan Plenge ejer de resterende 29 pct.

Opdateret 31. dec 2021