Kritik af forhold for chauffører: Nemlig.com-direktør undskylder

Nemlig.Com 20. mar 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Chaufførerne, der kører varer ud for onlinesupermarkedet Nemlig.com fortæller i Politiken om 15-timers arbejdsdage, ingen fridage og store bøder

Nemlig.com har som andre onlinesupermarkeder oplevet et kæmpe boom under corona-pandemien, og rundede i 2020 2 mia. kr. i omsætning.

Men succesen er åbenbart ikke kun en solstrålehistorie.

I Politiken beskriver de chauffører, der kører ud med varerne, hvordan de bliver presset hårdt, får bøder for bare tre minutters forsinket levering, eller hvis de glemmer at få emballage med tilbage.

Bøderne kan ligge på alt fra 300-5.000 kroner. De er dermed nogle gange større end dagslønnen, der ifølge Politiken kan ligge mellem 700-1.000 kroner om dagen.

Mens Salling Group, der netop har startet levering i hovedstaden fra Føtex.dk, har egne chauffører, der ifølge koncernen har overenskomst med HK, entrerer Nemlig.com med eksterne vognmænd, der dermed har det endelige ansvar for chaufførernes arbejdsforhold.

Dette selv om de skal overholde Nemlig.coms krav.

Plenge undskylder

Kritikken af chaufførernes forhold får nu adm. direktør for Nemlig.com, Stefan Plenge, til at undskylde på LinkedIn, hvor han blandt andet skriver, at Nemlig.com straks vil ”igangsætte en undersøgelse med bistand fra et advokatfirma, der skal kortlægge kvaliteten/efterlevelsen af kontrakter og Code of Conduct-aftalen, vi har indgået med de selvstændige vognmænd. Derudover vil vi etablere en whistleblower-ordning, hvor alle anonymt kan henvende sig, så eventuelle aftalebrud kan blive håndteret. Denne håndteres af eksternt advokatfirma. Vi må erkende, at den voldsomme vækst har haft en slagside, som Politiken nu har beskrevet. Det undskylder vi og vil nu gøre, hvad vi kan for at sikre, at vi får rettet op på de forhold, der er blevet kritiseret”.

Professor emeritus og arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet, Henning Jørgensen, kalder over for Politiken arbejdsforholdene blandt Nemlig.com-chauffører for ”et udtryk for en lovløshed, der er ved at brede sig på det danske arbejdsmarked”:

- De forhold, der bliver beskrevet, er åbenlyst et brud på loven, og jeg mener, at Nemlig.com har et forklaringsproblem, siger Henning Jørgensen til avisen.

Ifølge Nemlig.com er det vognmændene og ikke chaufførerne, der får bøder.

Stefan Plenge skriver dog på LinkedIn, at Nemlig.com ”tager afstand fra disse forhold, der er beskrevet. Det er forhold, som på ingen måde lever op til de værdier, som vores virksomhed er bygget op omkring. Heller ikke selv om kritikken vedrører forhold hos de selvstændige vognmænd. Vi har derfor besluttet straks at suspendere den del af afregnings-modellen, hvor de selvstændige vognmænd takseres for forhold, hvor de ikke lever op til samarbejdsaftalen”.

 

Opdateret 22. mar 2021