Intervare kræver dementi om corona-smittede chauffører
-
DR har med baggrund i en aktindsigt fra Københavns kommune skrevet, at chauffører har fortalt, at de har leveret varer til ældre, mens de havde corona
Københavns Kommune må enten dokumentere eller dementere påstanden om, at der har været covid-smittede personer, der har bragt varer ud til kommunens svage og ældre for Intervare.
Sådan lyder det fra kommerciel direktør i Intervare, Mikkel Pilemand, i en pressemeddelelse.
- Vi har i dag tjekket Corona-app'en hos alle de transportvirksomheder, der kører varer ud i Københavns Kommune for Intervare. De har dokumenteret, at ingen af de selvstændige vognmænd, som kører varer ud, har været Covid-smittede. Så vi ved ganske enkelt ikke, hvor de anonyme påstande stammer fra, som Københavns Kommune har skrevet ind i en kritisk rapport om Intervare, og som overborgmester Lars Weiss (S) nu fremturer med i pressen. Derfor må Københavns Kommune nu dokumentere påstanden eller dementere. Vi kan ikke leve med at blive beskyldt for, at Intervare via de selvstændige vognmænd, som bringer dagligvarer ud, har udsat ældre og svage medborgere for Corona-smitte, siger Mikkel Pilemand.
Han understreger, at Intervare hele tiden har fulgt Sundhedsstyrelsens retningslinjer i forhold til corona.
Mikkel Pilemand undrer sig over Københavns Kommunes ageren i den aktuelle sag. Den udspringer af en uenighed om chaufførernes arbejdsforhold og om hvorvidt de er ansat af Intervare eller private vognmænd.
- Intervare har gennem 20 år haft og har fortsat et godt og tillidsfuldt samarbejde med en række af landets kommuner herunder Københavns Kommune. I alle årene har Intervare anvendt transportvirksomheder til distribution af de dagligvarer, som vi pakker til visiterede borgere. Ingen kommuner - heller ikke Københavns Kommune - har anfægtet dette gennem årene, siger Mikkel Pilemand.
Hos Intervares advokatfirma Bech Bruun er der ingen tvivl. Ejerne er at betragte som selvstændige erhvervsdrivende og er derfor ikke omfattet af den sociale klausul. Den samme konklusion er man nået frem til i en lang række andre kommuner og herunder Frederiksberg Kommune, som har haft et eksternt revisionsfirma, BDO, til at kontrollere Intervare, lyder det i pressemeddelelsen.
Flere kommuner har overvejet at droppe samarbejdet med Intervare. Nogle af dem afventer afgørelsen i København.
Begrundelsen for at gå syg på arbejde skulle ifølge DR være, at en chauffør skal betale 8000 kr. i bod for ikke at komme på arbejde.