Tilbudsaviserne fyldes med flere tilbud til en rund tier
Coinoffer, Tiger, Dollarstore og Faktas møntmarked. De seneste år er de runde beløb blevet tiltagende populære i markedsføringen.
Det gælder også i dagligvarehandlens tilbudsaviser, hvor næsten hver fjerde tilbud ligger på 10,-, 15,-, 20,- eller 25,- kr., og det er der en god grund til.
- Et rundt tal signalerer torvemarked og god pris. Det falder vi som forbrugere for, siger detailhandelsekspert Flemming Birch fra Birch & Birch Foods Trends.
De fire mest anvendte priser i tilbudsaviserne i årets første otte måneder står for næsten en fjerdedel af prispunkterne, og de er alle runde priser. Det viser en analyse fra Tjek, der blandt andet ejer eTilbudsavis.
I Fakta-kædens tilbudsavis (10.-16. sep.) på side 2 er eksempelvis tre tilbud til 5 kr. og ét til en tier. Nettos avis (5.-11.sep.) byder på forsiden på tre tilbud til en tier og et til fem kr.)
- Vi er som forbrugere vant til, at en normalpris er noget med 19,95 for eksempel. Det tal indikerer en listepris, siger Flemming Birch.
Claus Nykjær, Head of Insights ved Tjek, foretager løbende analyserer tilbudsstrømmen. Han har sammenlignet mængden af tilbud med runde priser i år med samme periode i 2018. Top fire bestod af de samme fire prispunkter, men mængden lå mere end 2 procentpoint lavere.
Forventninger kan flyttes
Ifølge Flemming Birch har man som forbruger prisankre - altså en fornemmelse for, hvad en vare skal koste. - Ikke mindst i dagligvarehandlen, hvor vi handler ofte kender vi prisniveauet.
Men kommer man til en udstilling, hvor varerne er læsset op i store mængder, og prisen ovenikøbet er rund, er forbrugeren tilbøjelig til at købe mere. Det gælder også, hvis normalprisen er 9,95, og ”tilbuddet” er sat til en tier, siger Flemming Birch.
Han tilføjer, at forbrugerens fornemmelse af, om en pris er god, tager udgangspunkt i den forventning til pris, han eller hun har op til købet.
- Kunden går til vinmanden for at spørge efter en vin til en gæstemiddag med oksemørbrad på menuen. Vinmanden foreslår en vin til 250 kr. I hovedet på kunden er en pris på ca. 100 kr., og hun svarer, at 250 kr. er lige i overkanten. Vinmanden kommer med et forslag til 150 kr., og med en nedgang på 100 kr. virker tilbud nummer to billigt. Kunden går væk fra de 100 kr., for så billig en vin kan man da ikke servere til en gæstemiddag med oksekød. Hun køber vinen til 150 kr. og føler samtidig, at hun har gjort en god handel, siger Flemming Birch.
Han tilføjer, at de runde tal kun fungerer på de lave priser. Når det drejer sig om tre-eller firecifrede tal, lægger prisen sig ofte op mod nærmeste hundrede eller tusinde. - Et smart-tv til 2999,95 - så har man givet under 3000 kr. for sit nye tv, siger Flemming Birch.