Jagten på den billigste julemad er sat ind

Markedsføring 10. dec 2020 -
2 min læsetid
This describes the image
Julehandel Bilka ARKIVFOTO: Ulrik Samsøe Figen

Corona-pandemien har fået mange forbrugere til at handle mere lokalt, og samtidig har mange danskere flere penge at bruge på dagligvarer, fordi pandemien mere eller mindre har sat en stopper for rejser og restaurantbesøg.

Men det forhindrer ikke de prisbevidste danskere i at søge efter den butik, der sælger de billigste julevarer.

- Corona-pandemien har ikke mindsket danskernes søgning efter de gode tilbud – i hvert fald ikke digitalt. På eTilbudsavis er mængden af søgninger 40 pct. højere end sidste år i samme periode. Væksten i digital læsning af tilbudsaviser blev mere end femdoblet i foråret, og en stor del af den vækst har bidt sig fast, siger Head of Insights i Tjek, Claus Nykjær.

Mens skyr i gennemsnit for årets første 48 måneder har toppet listen over, hvor mange forbrugere, der søger efter en given vare, overtog smør førstepladsen i uge 49.

Det viser en analyse fra Tjek, der blandt andet ejer eTilbudsavis. Sidste år lå smør på toppen i både uge 49 og 50 - i uge 51 var smørret rykket ned på plads nummer fire efter fløde, and og æg.

Priskrig på fløden

Fløde har i årets første 48 måneder ligget på plads nummer 7. I uge 49 er fløden rykket op på en fjerdeplads. Udvikler listen sig som sidste år, vil fløden allerede i denne uge komme helt op på en andenplads - og på en førsteplads i uge 51.

Det varer formentlig ikke længe, før årets priskrig på fløde indledes. Normalt ligger prisen på en halv liter konventionel fløde i ugen op til jul helt nede på en fjerdedel af normalprisen.

Sidste år indledte Rema 1000 årets flødepriskrig i tilbudsavisen søndag den 15. december. Prisen var 5 kr. for en halv liter piskefløde. Ikke uventet tager æbleskiver et gevaldigt hop fra en gennemsnitsplads som nummer 108 i årets første 48 uger til plads nummer 7 i uge 49, og der vil de søde kugler formentlig blive liggende. And, flæskesteg og marcipan er også kommet ind i top ti.

Flæskestegen ligger de første 48 måneder af året på plads nummer 22, mens anden normalt ligger helt nede på plads nummer 46 og marcipanen på plads 64. Sidste år rykkede både and og flæskesteg et par pladser op, hvilket kødet til juleaften formentlig også vil gøre i år.

Opdateret 13. jan

DH Food Professional banner