Forbrugere får nemmere ved at købe bæredygtigt
-
En ny guide til indkøbsturen skaber overblik over 38 certificerede mærker på det danske marked
Antallet af mærkningsordninger er stort, men kun en mindre del er certificerede mærkninger. En ny guide over certificerede mærker i Danmark gør det nu nemmere for danskerne at ændre deres forbrug i en mere bæredygtig retning.
Guiden over certificerede mærker er udkommet i en håndbog "Op på mærkerne", der først og fremmest har forbrugerne som målgruppe. Oversigten er udgivet af konsulentfirmaet Letz Certi.
Håndbogen er i lommeformat og lige til at tage med på indkøbsturen. I guiden gennemgås 38 certificerede mærker på det danske marked, bl.a. kendte mærker fra dagligvarehandlen som Fairtrade, Ø-mærket, Vegan, Nøglehulsmærket og Vælg fuldkorn først.
Tidligere klimaminister Connie Hedegaard skriver i bogen, at synlige mærker og frem for alt troværdige mærker kan hjælpe flere forbrugere til at omsætte gode viljer det til, der er allermest brug for - konkret handling.
"Det nytter noget at være bevidst forbruger," skriver hun i bogen.
Den nye guide sigter mod at gøre det mere overskueligt for forbrugerne at købe bæredygtige varer, som er troværdigt mærket, og så man undgår greenwashing.
Mange af de nye krav til mærkning af varerne kommer via lovgivningen, men konsulent Lars Ludvigsen fra Letz Certi forudser, at det i høj grad er forbrugerne, der skal lægge pres på virksomhederne.
- Det går ud på at kontakte virksomheder, som endnu ikke har certificeret deres produkter og foreslå dem at gøre det.
Venlig aktivisme
Han kalder det venlig-aktivisme, som han mener vil vinde frem:
- Måske kunne vi få nogle af de engagerede klimaaktivister til at undgå at blive for frustrerede over ikke at komme igennem til politikerne, så de i stedet for vil arbejde i de små rum, som fodboldspillere kalder det. Hvis nu verden ikke kan bringes til at makke ret på én gang, selv om de skriger det meget højt og er mange om det, så er den konstruktive og venlige aktivisme over for virksomheder måske et godt supplement til den politiske protestmarch, siger Lars Ludvigsen.
Selv om der er et hav af mærkningsordninger, er det ifølge Lars Ludvigsen ikke så svært for forbrugerne at købe bæredygtigt, for antallet af certificerede mærker er
ikke uoverskueligt stort. Varer med certificerede mærker har en 3. part, som validerer de kriterier og oplysninger, som mærket kræver.
Mærkerne forholder sig til fire områder: klima, miljø, sundhed og sociale forhold.
I den nye guide kan forbrugerne se vurderinger af de enkelte mærker ved hjælp af den såkaldte Butterfly-model. Ved omtalen af hvert mærke kan man se, hvilke produkter mærket bruges til. Butterfly-modellen består af to vinger, hvor fire troværdighedskriterier er på den grønne side og fire kriterier for markedsværdi er på den anden side.
Letz Certi vurderer, at der frem mod 2030 vil komme en del flere certificerede mærker og især mange nye mærker inden for klima, cirkularitet, spild og sporbarhed.