Flere forbrugere fandt den digitale tilbudsavis frem i 2019

Markedsføring 20. apr 2020 - 2 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

I slutningen af 2019, kort før coronakrisen kom til at overskygge alt andet, var den trykte tilbudsavis er hedt debatemne.

Topchef i Coop, Peter Høgsted, foreslog et forbud mod trykte tilbudsaviser af hensyn til klimaet, og flere kæder skar ned på siderne af samme årsag.

Tilbudsaviserne bevarede dog sin popularitet i 2019, om end der skete et skifte mod de digitale udgaver.

Næsten syv ud af ti danskere laæser tilbudsaviser enten digitalt eller på tryk, og en analyse af 2019 fra Index Danmark /Gallup, viser, at tilbudsaviserne fra første halvår til andet halvår endda er blevet en lille smule mere populære, svarende til en stigning på 1,1 pct. flere tilbudslæsere.

Det er de digitale læsere, der bærer fremgangen. 37 pct. af tilbudsavislæserne læste i andet halvår af 2019 kun den trykte tilbudsavis, og det er et fald på hele 14 pct. sammenlignet med første halvår.

Til gengæld er antallet af digitale læsere steget tilsvarende med 14 pct.

Corona kan ændre billedet

- Kombinationen af mediefokus, miljøbevidsthed og generelt kendskab til de mange ekstra funktioner, man kan få ved at læse tilbudsavisen digital, giver samlet et stort løft. Nu hvor flere kæder som eksempelvis Dagli’Brugsen og Elgiganten begynder kun at udsende aviser digitalt, vil det sikkert forcere udviklingen yderligere, siger Claus Nykjær, Head of Insights ved Tjek, der blandt andet ejer eTilbudsavis og foretager løbende analyserer tilbudsstrømmen.

Andelen af danskere, der alene læser den trykte tilbudsavis, ligger dog med 37 pct. fortsat højere end de ”kun digitale” læsere, der udgør 26 pct. af danskerne. Men den største gruppe (38 pct.) udgøres indtil videre af dem, der bruger begge dele - og den grupper er steget med 8 pct. - hovedsagelig drevet af tilvalg af digitale læsninger.

- Det bliver spændene at se den langsigtede effekt af, at kæderne under viruskrisen virkelig må have fået øjnene op for, hvor låst man er af den trykte tilbudsavis, siger Claus Nykjær.

Eksempelvis besluttede Aldi at trække et tilbud på håndsprit tilbage, selv om det var i den trykte avis, og flere kæder har stået med et konfirmationstema som pludselig var irrelevante.

Opdateret 13. jan 2021