Corona rammer dyst om grøn mad

Markedsføring 6. jan 2022 -
This describes the image
Colourbox
  • Færre kantiner med grøn mad på menuen påvirker den danske pendant til Veganuary, som ellers står til ny rekord.

Den globale trend “Veganuary” fik i 2021 over 500.000 deltagere til at spise plantebaseret i januar.

Indtil videre har flere end 4.000 danskere meldt sig som deltagere i KlimaUdfordringen, som er den danske pendant til Veganuary. Bag udfordringen står Greenpeace, PlanteVækst og VeganerUdfordringen, som sammen sender deltagerne opskrifter, vejledning og inspiration til at spise grønnere og mere klimavenligt.

Corona-restriktionerne betyder imidlertid, at mange kantiner er helt eller delvist lukkede som følge af hjemmearbejde.

Tidligere har store virksomheder som Dansk Energi og Bjarke Ingells Group deltaget og givet medarbejderne valget om en grøn frokostordning i januar. For to år siden var der 12.000 danske deltagere takket være kantinernes bidrag.

Og i år var Compass Group, der bl.a. leverer mad til personalerestauranter, klar til at gøre menuen i januar ekstra grøn.

- Over halvdelen af danskerne, og især de unge, vil faktisk gerne spise mere grønt, og her giver vi dem en oplagt mulighed for at få inspirationen serveret, siger kampagnechef Thomas Erex, PlanteVækst.

Grøn bølge

Han fremhæver, at også virksomheder som Lidl, Netto og 7-Eleven støtter den grønne bølge og sætter fokus på plantebaserede produkter i januar. Lidl har bl.a. introduceret en række nye, plantebaserede varer, som har fået god plads i tilbudsavisen.

Også Danish Crown har netop lanceret nye plantebaserede produkter under Den Grønne Slagter.

- Det er en trend, som vi ser i Veganuary, hvor en række virksomheder introducerer nye varer som en del af den grønne måned, siger Thomas Erex.

Mere end ni ud af 10 svarer ifølge en pressemeddelelse fra PlanteVækst, som er en del af Anima International, at de har haft en positiv eller meget positiv oplevelse med at deltage i KlimaUdfordringen. 

Opdateret 7. jan 2022