Bliver havremælk det nye Cola?

Markedsføring 24. feb 2020 -
2 min læsetid
This describes the image

Cola er blandt de store kundemagneter i tilbudsavisen, men de plantebaserede mælkealternativer er på vej til at blive fast inventar i tilbudsavisen.

1,5 liter cola til 12 kr. eller 1 liter havredrik til en tier. Nogle varer er bedre end andre til at trække kunder ind i butikken, og noget tyder på, at de mange plantebaserede
mælkealternativer som ris-, havre-, soja- og mandeldrik med ikke mindst Naturli’s produkter i front er på vej til at blive kundestrømsskabere.

Hvem ved - over tid måske på niveau med cola? Antallet af tilbud i tilbudsaviserne på de plantebaserede drikke er steget med mere end 50 pct. fra 2018 til 2019.

Det viser tal fra Tjek, der står bag eTilbudsavisen. Det betyder, at der i gennemsnit hver uge er ca. tre tilbudssviser med et plantebaseret mælkealternativ.

- Fra at være et specialprodukt kan man nu finde tilbud på produkter som havredrik, risdrik eller soyadrik i tilbudsaviserne stort set hver eneste uge, og også grænsebutikkerne har de plantebaserede drikke med i deres tilbudsaviser, siger Claus Nykjær, der er head of insight ved Tjek.

Flere søger på Naturli’

Der er nu også dukket en stribe private labels-mælkealternativer op på markedet - blandt andre Nettos Spir, Aldis Økolivet, Lidls Milbona, Bilkas Levevis og Faktas 365.

Dertil kommer flere mærkevarer som blandt andre Yosa fra Fazer.

- Det er mit indtryk, at de, der bruger plantebaserede drikke, er ret loyale, og mælkealternativerne har den fordel, at de er holdbare i længere tid. Det gør det til en oplagt lagervare for dem, der bruger meget. En besparelse på seks-syv kr. per liter kan jo mærkes, siger Claus Nykjær.

Han fortæller, at interessen også afspejler sig ved, at et mærke som Naturli´ er rykket en plads op fra nummer ni til nummer otte på top10-listen over de mest søgte brands i eTilbudsavis-appen.

Til sammenligning ligger Pepsi som nummer ét i både 2018 og 2019. Cola er i 2019 markedsført flere end ti gange hver uge.

Opdateret 13. jan

DH Food Professional banner