Bilka slanker tilbudsavisen

Markedsføring 5. mar 2020 - 2 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: John Ehbrecht

Tilbudsaviserne fra Salling Groups hypermarkedskæde Bilka bliver fremover tyndere.

Bilka har således påbegyndt en slankning af tilbudsavisen, der skal munde ud i en reduktion af sideantallet på 20 pct. i indeværende år.

Det sker ifølge kæden først og fremmest for at optimere effekten af tilbudsavisen ved at flytte tilbuddene fra de bagerste sider frem i avisen, så der fremover bliver placeret flere tilbud på hver enkelt side.

- Vi behøver ikke længere lige så mange sider, da vi samler flere af de allerbedste tilbud på de forreste sider i avisen – som er dem, der virker allerbedst, og derfor vil indeholde endnu flere stærke tilbud fremover, siger Bilkas marketingchef, Tore Nederland.

Læs også Erhvervsminister overvejer ja tak til reklamer-ordning

- De penge, vi sparer på at trykke færre sider, bruger vi ganske enkelt på at skabe endnu bedre tilbud. Desuden bliver det mere overskueligt for kunderne at kunne bladre flere tilbud igennem på færre sider, da der fremover bliver trykt flere tilbud på hver side, siger han.

Sparer 1.000 ton papir

Samtidig ventes en reduktion af tilbudsavisen at udløse en betydelig besparelse i papirforbrug, ligesom marketingchefen i øvrigt forventer at kunne flytte trafik fra den trykte til den digitale tilbudsavis.

Ifølge Tore Nederland er der allerede i dag flere danske forbrugere som læser tilbudsavisen online end den trykte udgave.

- I Bilka er det vigtigt for os at udnytte digitaliseringens muligheder til både at belaste klimaet mindre og samtidig forstærke tilbuddet til vores kunder. Med dette tiltag opnår vi begge dele, siger Tore Nederland.

Salling Group står for næsten halvdelen af siderne i tilbudsaviserne

Bilka kalkulerer med at spare mere end 1.000 tons papir om året.

Bilka har de senere år allerede reduceret antallet af sider i tilbudsavisen som følge af, at antallet af læsere af den trykte udgave har været faldende.

Med slankningen følger Bilka trop, efter at en anden af Salling Groups kæder, Føtex, for en måneds tid siden meldte ud, at Føtex barberede antallet af sider i tilbudsavisen med 40 pct.

Føtex barberer tilbudsavisen

Opdateret 13. jan 2021