Skjult tobak: Salling Group har solgt 116 mio. færre smøger

Lovgivning 31. mar 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Dagligvarekæderne har for længst gemt tobakken væk. Her i Bilka i Randers. Helle-Karin Helstrand
  • Siden de første Netto-butikker skjulte tobakken i sommeren 2017, er salget faldet drastisk

Det er ikke en aprilsnar. Fra i morgen 1. april kan man ikke længere se så meget som en enkelt cigaret i en butik.

I hvert fald siger en ny tobakslov, der skal hindre unge i at begynde med den farlige last, at al tobak skal være gemt væk.

Noget tyder på, at de gemte smøger har en effekt – om end en afgiftsstigning på ca. 14 kr. formentlig også har en effekt på salget.

I 2018 blev der ifølge Danmarks Statistik solgt godt 5 mia. smøger.

Siden Salling Group i 2018 valgte at gemme cigaretterne væk, er der røget 116 mio. færre cigaretter over disken i koncernens tre kæder Føtex, Netto og Bilka, skriver koncernen i en pressemeddelelse.

Og det er ikke kun i de tre kæder, at salget er faldet. Både Coop og Aldi har tidligere fortalt om fald på tocifrede procenter.

Langt de fleste dagligvarebutikker fulgte da også trop og gemte tobakken væk i 2018 og 2019, hvilket i 2019 gav dagligvareaktørerne Aldi, Coop, Lidl, Rema 1000, Salling Group samt Magasin Kræftens Bekæmpelses Hæderspris 2019.

Men nu er turen altså kommet til nærbutikker og kiosker, hvis omsætning i langt højere grad kommer fra tobak.

– I Salling Group fulgte vi en konkret anbefaling fra Kræftens Bekæmpelse, Lægeforeningen og Hjerteforeningen, der pegede på netop dette som det ene tiltag, detailhandlen af egen drift kunne rykke på. Det er positivt, at lovgivningen nu forpligter alle udsalgssteder til at bidrage til, at Danmark skal nå en røgfri generation i 2030. For skal vi lykkes med det, skal alle med, hvilket sker nu. Ellers ville vi fortsat bare sende de unge videre til der, hvor det er nemmest at købe cigaretter, siger indkøbschef i Salling Group Brian Nyeng Olesen.

 

Opdateret 6. apr 2021