Kritik af Alkoholreklamenævnet bliver tilbagevist

Lovgivning 26. maj 2023 -
This describes the image
Foto: Colourbox
  • Alkoholreklamenævnet behandlede 56 sager om alkoholmarkedsføring i 2022, hvilket er en tredobling sammenlignet med 2021

Forpersonen i Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas, tilbageviser kritik af Alkoholreklamenævnet i et indlæg i JydskeVestkysten.

I samme medie kunne man for nylig læse en artikel om, hvordan unge gymnasieelever selv opfatter deres alkoholvaner.

I artiklen retter direktør for Alkohol og Samfund, Ida Bruun Fabricius, kritik af Alkoholreklamenævnet med ordene: "De få regler, der er, bliver ikke håndhævet eller kontrolleret, ligesom de ikke er revideret, så de tager højde for den virkelighed, unge bevæger sig i på de sociale medier".

Det afviser Marlene Winther Plas og kalder kritikken for ”fuldstændig ubegrundet og uberettiget”.

- Virkeligheden er den, at Alkoholreklamenævnet fører et skærpet tilsyn målrettet alkoholmarkedsføring på sociale medier, fordi det er der, de unge færdes. Det skærpede tilsyn har i 2022 været medvirkende til, at Alkoholreklamenævnet i stigende grad tager sager op af egen drift, og det resulterede i, at Alkoholreklamenævnet sidste år behandlede 56 sager om alkoholmarkedsføring, hvilket er en tredobling sammenlignet med 2021, siger Marlene Winther Plas.

Alkoholreklamenævnet har netop udgivet sin årsrapport for 2022.

I den forbindelse skriver nævnet på Linkedin, at ”Alkoholreklamenævnet har som en af sine vigtigste opgaver at gå i dialog med de erhvervsdrivende om deres markedsføring, så vi i fællesskab opnår et velreguleret marked, hvor der hverken sker markedsføring af drikkevarer med alkohol over for børn og unge eller opfordres til druk. I 2022 har forebyggelse og vejledning været højt prioriteret, og det igangsatte arbejde vil fortsætte i de kommende år.”

I januar 2022 indførte Alkoholreklamenævnet mulighed for at de erhvervsdrivende kan få forhåndsvurdering af markedsføringsmateriale. Hensigten med forhåndsvurderingen er at gøre det lettere for de erhvervsdrivende at holde sig inden for retningslinjerne for markedsføring af alkohol og dermed undgå ulovlig markedsføring over for børn og unge.

 Medlemmerne af Alkoholreklamenævnet er:

• Forbrugerrådet Tænk
• Bryggeriforeningen
• Dansk Erhverv
• Kreativitet & Kommunikation
• De Samvirkende Købmænd
• HORESTA
• Vin & Spiritus Organisationen i Danmark

Opdateret 26. maj 2023