Ingen må skille sig ud: Tobaks- og cigaretpakker skal være ens

Lovgivning 1. jul 2021 - 1 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
  • Alle nye cigaretpakker, snusdåser og andre tobaksprodukter skal fremover laves i helt ens, neutrale pakker

Tobaksindustrien mister fra og med i dag (torsdag 1. juli 2021) branchens noget nær sidste reklamesøjle. Fremover skal alle tobaks- og cigaretpakker nemlig produceres i den samme grumset-grønne farve, mens producenternes navne skal stå helt ens på alle pakker. 

Det skriver Berlingske.

Forbuddet mod de i dag forskelligartede og farverige indpakninger får dog ikke betydning lige med det første, da allerede producerede pakker kan sælges overgangsperiode frem til april 2022. 

- Der er en overgangsperiode indtil april næste år, som betyder, at der vil ske en gradvis udskiftning i takt med salget. Hvor hurtigt det vil gå, er ikke til at sige, siger Tine Marie Andersen, direktør i brancheorganisationen Tobaksproducenterne.

Charlotta Pisinger, professor i tobaksforebyggelse på Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse ved Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, fortæller til Berlingske, at det er forventningen, at de nye, neutrale pakker vil virke mindre tiltrækkende på børn og unge - og dermed vil færre begynde at ryge. Norge og Australien er blandt de lande i verden, som har indført neutrale pakker med succes.

Opdateret 1. jul 2021