Fri bane for fyldte supermarkeder

Lovgivning 13. aug 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Vi kender dem så godt, afstandsmærkerne. Men fra lørdag 14. august er der ikke længere krav fra officielt hold om at skabe afstand mellem kunderne. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|
  • Fra lørdag 14. august er det slut med et loft over mængden af kunder i butikken  

Opdateret

Det har muligvis ikke haft den store praktiske betydning i dagligvarebutikkerne i nogen tid, men fra og med 14. august er det også helt formelt slut med at lægge corona-låg på tilstrømningen af kunder. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Erhvervsministeriet, hvor afstandskrav nu bliver fjernet helt.

- Det glæder mig meget, at hverdagen vender tilbage ude i erhvervslivet. Det er et afgørende vendepunkt ikke alene for virksomhederne men for os alle sammen. Nu kan vi komme i Tivoli, i badeland og meget andet uden at skulle tænke på arealkrav, siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Ved indgangen til enhver dagligvarebutik har der længe hængt et stykke officielt papir, hvor det fremgik, hvor mange kunder der måtte være i butikken. Kravene har varieret lidt over tid, men da restriktionerne toppede, skulle der være fire kvm. per kunde.

Kravene forsvinder nu også i udvalgsvarebutikker, storcentre mv.

 

Fastholder håndsprit og mærker i gulvet

Det er imidlertid et åbent spørgsmål, om dagligvarekæderne vil fjerne de eksisterende afstandsmærker på gulve mv. i den nye og friere situation.

Hos Coop Danmark fortæller kommunikations- og analysechef Lars Aarup fredag eftermiddag, at der endnu ikke er kommet en bekendtgørelse, der præciserer, hvordan den nye frihed må forvaltes. Så lørdag 14. kommer der kun en enkelt synlig ændring i butikkerne.

- Det, vi gør, er vi fra i morgen fjerner skiltningen om det maksimale antal kunder per butik. Vi holder fast i afstandsmærkerne, plexiglaspladerne ved kassen og håndspritten. Det har ikke den store praktiske betydning for os. Men det er da dejligt at se, at restriktionerne bliver færre og færre, siger han .

Heller ikke i discountkæden Aldi er der planer om snarlig udfasning af de corona-forebyggende tiltag i butikkerne:

- Men vi vil løbende holde øje med udviklingen i smittetallene og befolkningens adfærd og tage tiltagene op til revision, hvis der er anledning til det, lyder det fra Louise Wendelbo, som er kommunikationschef i Aldi Danmark.

Opdateret 13. aug 2021