Talentuddannelse skal sikre vækst i Lidl
11 ledertalenter i Lidl har netop afsluttet første modul af en ny lederuddannelse på virksomhedens talentprogram, som kæden gennemfører med både interne og eksterne vejledere. Målet for talenterne er at avancere inden for Lidl, og kædens mål er at sikre en lederpipeline og dermed kædens vækst.
- Vi rekrutterer mange af vores ledere internt og har ikke den store omsætningshastighed på det ledelsesniveau. Dygtige ledere er nødvendigt, hvis vi fortsat skal vækste og øge vores markedsandel, siger HR-chef i Lidl, Sine Dolberg.
- Fordelen ved at uddanne vores egne ledere er, at de i forvejen kender Lidls værdier, og at de har knowhow om vores organisation og vores ledelsesprincipper.
Den personlige udvikling
Talentprogrammet strækker sig over halvandet år, og indeholder blandt andet et uddannelsesforløb med flere to- og tredages moduler. Mellem modulerne, hvor talenterne mødes, er der opgaver i marken, og talenterne har hver deres mentor. Derudover er der frivillige tilvalg som eksempelvis et ophold i udlandet og individuelt coachingforløb.
- Hovedtemaet for uddannelsen er selvledelse og personlig udvikling, og fælles for alle moduler er, at den mindste del af tiden går med at sidde ned og tage imod. God ledelse tager udgangspunkt i personen, og det er betydeligt sværere at arbejde med den personlige udvikling end den faglige. Den kan vi tilbyde på andre kurser, hvis de da ikke har den med sig, siger Sine Dolberg.
Når kursisterne har gennemgået uddannelsen, er de i princippet klar til en stilling som afdelingschef, som der lige nu er 35-40 af i kæden. De har et eller to led over sig til direktionen og kan bestride stillinger på hovedkontoret, lageret eller som salgschefer i butiksnettet.
- 11 er ikke noget fast tal; vi kunne godt køre med to hold. De 11 er udvalgt via vores talent-management-system og via samtaler, hvor talenterne er blev spurgt til lyst og engagement til videreuddannelse og avancement, siger Sine Dolberg.