Sainsbury’s indtjening dykker mere end 90 pct.

Lidl 19. nov 2019 -
This describes the image
indtjeningen falder for Sainsbury i storbritannien Arkivfoto: Henrik Denman
Skrevet af: Søren Tougaard

Det skal gøre ondt, før det igen kan gå fremad. Ingen læresætning passer bedre på Storbritanniens næststørste dagligvarekoncern efter et halvårsregnskab, der er voldsomt påvirket af lukningerne af 15 Sainsbury’s supermarkeder og endnu flere Argos nonfood-butikker.

Sainsbury’s har netop meddelt, at resultat før skat er dykket med mere end 90 pct. i regnskabsårets første seks måneder, efter at virksomheden har måttet foretage store ejendomsnedskrivninger og i alt notere omkostninger på 200 mio. pund, 1,75 mia. kr., som en direkte konsekvens af butikslukningerne. Det skriver det britiske medie The Guardian.

I alt er resultatet før skat blevet reduceret fra 107 mio. pund i første halvår af 2018/19 til nu blot ni mio. pund. Det svarer til 78,5 mio. kr., som er uhørt lav for et selskab af Sainsbury’s størrelse, der omsatte for 16,8 mia. pund, - ca. 145 mia. kr. - de første seks måneder af regnskabsåret, som endte 21. september.

Den store nedskrivning kommer blot to måneder efter, at Sainbury’s ledelse annoncerede lukningen af op imod 70 Argos butikker.

I stedet vil Sainsbury’s åbne op imod 80 nye Argos outlets inde i Sainsbury’s supermarkeder. Ligeledes vil Sainsbury’s lukke fem supermarkeder og 40 convenience- butikker, der ikke er rentable, for i stedet at give plads til at åbne 100 nye butikker over de kommende år.

Sainsbury’s ledelse, med topchef Mike Coupe i spidsen, forventer, at den omfattende butiksmanøvre vil løbe op i engangsomkostninger på 270 mio. pund, men til gengæld booste virksomhedens indtjening med 20 mio. pund om året fremadrettet, svarende til 175 mio. kr.

Pres fra discountkæder

Sainsbury’s omsætning er også under pres fra især discountkædernes fremmarch i Storbritannien. I alt faldt salget med 0,2 pct. i første halvår.

Sainbury’s angiver selv det dårligere vejr sammenlignet med sidste år som en del af faldet, men fortæller omvendt, at salget af dagligvarer de seneste tre måneder er steget med 0,6 pct., efter at kæden har reduceret priserne på 1.000 af de mest sælgende varer tilbage i februar i år.

Derimod kæmper Sainsbury’s med nonfoodsalget, der inkluderer Argos, som er faldet med 2 pct. sammenlignet med andet kvartal sidste år.

Sainsbury’s er ikke den eneste britiske dagligvarekæde, der har sænket priserne på basisvarer.

Det samme er sket hos markedslederen Tesco og i kæderne Asda, Morrisons og Waitrose som følge af især Aldi og Lidls ekspansion på det britiske marked.

Ifølge Richard Lim, adm. direktør i analysebureauet Retail Economics, viser Sainsbury’s halvårsregnskab med al tydelighed, at virksomhedens indtjeningsmargin er under et voldsomt pres.

- Det er ikke til at komme uden om det faktum, at salget falder på tværs af alle forretningsområder, som afspejler hårde markedsvilkår, siger han til The Gaurdian.

Opdateret 10. nov 2020