Rekordvækst sender Lidl tæt på 10 mia. i Sverige

Lidl 20. aug 2021 - 1 min læsetid
This describes the image
Sidste år åbnede discountgiganten Lidl butik nummer 200 i Sverige. Foto: Lidl Sverige
  • Med en vækst tæt på 13 pct. melder Lidl om vundne markedsandele i et år, der gav et nyt underskud

I modsætning til her i landet kan Lidl godt offentliggøre regnskabstal i Sverige.

Fredag 20. fremlagde discountgiganten, der kom til nabolandet i 2003, en betydelig vækst i sit seneste skæve regnskabsår, som slutter med udgangen af februar. Omsætningen steg med 1,5 mia. svenske kr. - eller 12,8 pct. - i det første coronaår, så den landede på 13,25 mia. svenske kr. Det svarer til 9,6 mia. kr.

Ifølge Lidl lå markedsvæksten i samme periode på 7,1 pct., og det indebærer, at Lidl vandt markedsandele. En del af forklaringen er, at kæden åbnede 14 nye butikker i løbet af året, så den rundede 200 i landet. Aktuelt er der 203 Lidl'er i Sverige.

Trods væksten kom Lidl Sverige ud af regnskabsåret med endnu et underskud - på 145 mio. svenske kr., svarende til 105 mio. kr.

Kæden forklarer imidlertid underskuddet med et meget højt investeringsniveau, der udover 14 nye butikker også omfatter etablering af et nyt hovedkontor og et centrallager. 

 

Opdateret 23. aug 2021