Post Danmark slås for reklame-comeback
Post Danmark slår i den grad tilbage mod sin værste - og stort set eneste - konkurrent på omdeling af tilbudsaviser, FK Distribution.
I en helsides annonce i Dansk Handelsblad og andre erhvervsmedier i sidste uge går posten direkte i flæsket på FKs succesrige NejTak+-ordning for skræddersyede reklamepakker til forbrugerne.
- Annoncen er en klar kommunikation om, at vi er til stede i markedet - og det vil vi blive ved med at være. Og så har vi et produkt, som vi gerne vil fortælle detailhandlen om, siger Anders Mittag, som er salgsdirektør i Post Danmark.
I dag har hele 400.000 husstande tilsluttet sig FK Distributions ordning med skræddersyede reklamepakker. Det er næsten hver sjette ud af i alt 2,7 mio. - og mere end hver tredje husstand ud af 1,1 mio. med et Nej tak-skilt.
- Vi synes, at det var en velfungerende Nej tak-ordning, som vi lavede sammen med FK. Nu oplever vi, at den stigning, der er i NejTak+, ødelægger det for både detailkunderne og for markedet som sådan, siger Anders Mittag.
FK sidder på kundedata
Post Danmarks aggressive annonce kommer på et tidspunkt, hvor kæder med ca. 80 pct. af dagligvareomsætningen i Danmark er kunder hos konkurrenten - og Post Danmark har verserende klager kørende mod FKs NejTak+-ordning hos både Forbrugerombudsmanden og Forbruger- og Konkurrencestyrelsen.
Post Danmarks eget svar på NejTak+ kræver tilmelding over den enkelte kædes hjemmeside, men Anders Mittag har mindre lyst til at forholde sig til, at det for forbrugerne er mere besværligt, end når det sker ét sted som hos konkurrenten.
Som i annoncen vil han hellere pege på nogle af de svagheder, som annoncør-kunder i detailkæderne oplever i NejTak+.
FK Distribution beholder nemlig alle data om de forbrugere, der har tilvalgt kædernes tilbudsaviser, for sig selv - stik imod kædernes interesser.
- Vi har valgt at gå ud med denne annonce, fordi vi oplever, at mange detailkæder har været frustrerede over den måde, som markedet for tilbudsaviser har udviklet sig på gennem det seneste år - og så har vi set et behov for at kunne oplyse, hvad vi kan tilbyde. Detailkæderne har mistet ejerskabet til deres egne kundedata i NejTak+, og det er noget af det vigtigste for kæderne i dag, siger Anders Mittag.
Dansk Handelsblad har hørt en lignende kritik fra flere dagligvarekæder, men kun discountkæden Lidl har valgt at gøre det åbent her i bladet.
"Vi er mest forbrugervenlige"
Rivalen FK Distribution går ikke for alvor ind i en polemik om indholdet i konkurrentens annonce.
- Tendensen på annoncemarkedet peger i retning af segmenterede løsninger, som lader forbrugerne vælge input og platform. Derfor markedsfører Post Danmark deres permission-services, mens vi har valgt at fokusere på NejTak+, som forbrugerne har taget godt imod. Der er fordele og ulemper ved begge løsninger. Vi har valgt at promovere Nej Tak+ fordi det er mest forbrugervenlige løsning, skriver FK i en mail med adm. direktør Mads Dahl Andersen som afsender.
Duel på skræddersyet tilbudsavis-omdeling: Blandt dagligvarekæderne fører FK Distributions NejTak+ stort - men Post Danmark har ikke opgivet kampen.
Illustration: Ulrik Samsøe Figen.