Opbakning til fair handel vokser
Stadig flere virksomheder i den europæiske dagligvarebranche slutter op om de fælles etiske spilleregler for samhandlen. Men de danske dagligvarekæder vil dog fortsat ikke skrive under på fælles spilleregler.
En række europæiske aktører gik i 2013 sammen om The Supply Chain Initiative, der har diskuteret de problemer, der er forbundet med samarbejde i dagligvarebranchen, og branchen har udformet et sæt etiske spilleregler, der skal sikre konkurrence og tillid i branchen.
De fælles regler er frivillige, og nationale organisationer, i Danmark Dagligvareleverandørerne (DLF), arbejder på at få leverandører og detailkæder til at skrive under på reglerne.
Ingen danske kæder
Både EU-Kommissionen og de enkelte landes regeringer, bl.a. den danske, har fokus på illoyal handelspraksis, som man i EU mener kan have skadelige virkninger især for små og mellemstore virksomheder.
The Supply Chain Initiative har nu offentliggjort sin første rapport. Det fremgår, at antallet af virksomheder i dagligvarebranchen, der bakker op om initiativet, på halvandet år er steget fra nogle få til 863 i slutningen af 2014.
Både detailkæder og leverandører melder sig. Blandt detailvirksomhederne er Ica Sverige, Ahold, Aldi og Lidl. Ingen af de danske kæder har dog meldt sig.
Blandt leverandørerne er der opbakning fra mange internationale mærkevareleverandører som Mars, Coca-Cola, Nestlé, Kellogg's og Unilever, men også fra en række danske virksomheder, bl.a. Kims, Easyfood, Daloon, DLG Food og Bräuner.
EuroCommerce
I den internationale organisationer EuroCommerce, der repræsenterer handlen, er der tilfredshed med opbakningen til de fælles etiske spilleregler.
– Vi er overbevist om, at det er rigtigt at indføre frivillige regler. The Supply Chain Initiative gør det muligt at sprede god handelspraksis fra Bruxelles til virksomhedernes ledelser og videre til sælgere og købere, siger Christian Verschueren, der er direktør for EuroCommerce.
Den store opgave, som handlen skal koncentrere sig om, bliver nu at udvikle de etiske spilleregler til nogle praktiske værktøjer, som virksomheder, der bliver uenige, kan anvende.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Lidl er blandt de detailkæder, der har skrevet under på de fælles europæiske spilleregler for fair handel.
Foto: Henrik Frydkjær