Nyt koncept styrker Lidls omsætning
I november 2016 præsenterede Lidl med flagskibsbutikken i Aabenraa sit nye koncept, der blandet andet indebærer, at de blå og gule farver i butikken er skiftet ud med en mere diskret grå.
I dag er cirka 20 butikker bygget om til det nye koncept, og det har båret frugt.
- Omsætningen i vores butikker er steget – mest i de ombyggede - og alle butikker har overskud, siger adm. dir. Dirk Fust, der dog ikke vil dokumentere sit udsagn med præcise tal fra regnskabsåret, der afsluttes i februar.
Han fortæller dog, at bundlinjen i Lidl Danmarks regnskab er præget af de mange investe-ringer.
- Størstedelen af de penge, vi tjener nu og de kommende år, bliver i Danmark til kommende investeringer, siger han og tilføjer, at Lidl har fået flere kunder, og de køber mere.
Bygger om og bygger nyt
Dirk Fust vil ikke sætte tal på, hvor stor en markedsandel kæden har opnået i de snart 12 år, Lidl har været i Danmark.
- Men mens de andre kæder lukker butikker, har vi det seneste år åbnet seks-syv nye uden at lukke nogen, og vi er klar med rigtigt mange helt konkrete placeringer, hvor vi snart begynder at bygge, siger han.
Ifølge kædens ejendomsdirektør Mads T. Nielsen skal nogle af kædens ældste butikker rives helt ned for at blive bygget op igen inden for en overskueligt fremtid.
- Dem gør vi ikke noget ved i første omgang, siger Mads T. Nielsen.
Til gengæld ombygger kæden i øjeblikket en-to butikker om ugen.
- Inden ultimo februar har vi 25 ombyggede butikker, og ved udgangen af året er halvdelen af vores butikker bygget om, siger Mads T. Nielsen.
Differentiere i butikkerne
Hovedformålet med dagens event for butiks- og sosucehefer ifølge Dirk Fust at fastholde medarbejderne.
- Vi er bedre til at holde på vores medarbejdere end gennemsnittet for danske discount-kæder, men sammenligner vi med Lidl i resten af Europa, er vores omsætningshastighed højere. Vores medarbejdere er meget vigtige for os, og vi vil her gerne fortælle dem, om de mange muligheder de har i Lidl, ligesom vi gerne vil gerne diskutere Lidls fremtid med dem. Vi kommer med vores input, men det er lige så vigtigt for os at lytte til dem, siger Dirk Fust, der også kommer ud i butikkerne.
- Vi har sat nogle rammer, som butikkerne skal leve op til. Men kunderne er forskellige i de enkelte butikker, og alt kan ikke køre efter en skabelon. Vi vender med butikscheferne, om de har brug for at øge pladsen til nogle varer og skære ned på andre, siger han og tilføjer, at nogle af de mindste butikker – specielt i København - som noget nyt har et reduceret sortiment, så de eksempelvis ikke har tre slags jordbærmarmelade, men kun to.