Nu prismatcher Tesco direkte mod Aldi

Lidl 17. mar 2020 -
This describes the image
De britiske forbrugere vil handle mere lokalt fremover. Foto: Aldi UK

Vi kender det så godt herhjemmefra: Discountmatch, Fast lav pris - eller noget tilsvarende.

I Storbritannien går markedsleder Tesco nu linen ud og nævner konkurrenten ved navn med sin lancering af ”Aldi Price Match” på ”hundreder af varer”.

Ifølge Financial Times er det så vidt vides også første gang, at et af landets fire største supermarkedskæder går så direkte i flæsket på udfordreren, som sammen med discountrivalen hjemmefra Tyskland, Lidl, bare fortsætter med at tage andele på det britiske marked.

- Vores kunder fortæller os, at de ønsker de mest konkurrencedygtige priser på de varer, som de køber regelmæssigt. Denne nye kampagne vil hjælpe kunder med dårlig tid og de prisbevidste til at finde Tesco-varer til Aldi-priser på de produkter, der har betydning for dem, siger Alessandra Bellini, som er Tescos ny øverste kundedirektør, i en pressemeddelelse.

Aldi-priserne i Tescos butikker omfatter både mærkevarer og varer i Tescos egne mærker, lige som de også gælder i Tescos online-butik.

I praksis tjekker Tescos folk priser i Aldis butikker to gange om ugen i England, Wales og Skotland, og det er kun, hvis en ny lav pris er fundet i mindst fem forskellige Aldi-butikker, at Tesco selv følger prisen på den pågældende vare.

Aldi og Lidl tredoblet

Frem til finanskrisen var discount ikke et fænomen af betydning i britisk dagligvarehandel, men det har ændret sig markant siden.

Ifølge Reuters har Aldi og Lidl tredoblet deres markedsandel de sidste 10 år til 13,7 pct. i den seneste måling fra Kantar, mens de ”fire store” på markedet med Tesco i spidsen har tabt tilsvarende.

De seneste tre år er tempoet i markedstabet dog gået ned, så Tesco i den periode er gået fra ca. 28 pct. til senest 27,2 pct. af markedet - langt, langt foran nummer to, Sainsbury’s med 15,6 pct.

Det nye Aldi Price Match-program i Tescos butikker omfatter bl.a. varer som smør, toastbrød, agurk, icebergsalat, blommetomater og yoghurt.

Hos Aldi i Storbritannien, der er den største af de to tyske discountere med en andel på 7,9 pct., kan man næsten høre, hvor svært det er at tøjle glæden over at blive brugt som referencepunkt - synonym for lave priser.

- Vores løfte til kunderne er, at de altid betaler de laveste priser på alle de produkter, vi sælger. Det er derfor millioner af forbrugere fortsætter med at skifte butik til Aldi fra vores dyrere konkurrenter, Tesco inkluderet, siger en talsperson for Aldi ifølge Reuters.

Opdateret 10. nov 2020