Lidls nye styrmand: Der er stadig ”hvide pletter” på butikskortet

Lidl 21. maj 2021 - 5 min læsetid
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen
  • Arvtageren som adm. direktør i Lidl Danmark, tyske Jens Stratmann, ser frem til at fortsætte kædens vækst gennem de seneste 5 år i et dynamisk, dansk marked

Det er ikke nogen lille opgave, der venter Lidl Danmarks nye adm. direktør, 37-årige Jens Stratmann, når han 1. juni overtager posten efter - ligeledes tyske - Dirk Fust, som skifter Danmark ud med det amerikanske marked.

Gennem Dirk Fusts fem år i spidsen for den tyskejede kæde har Lidl nemlig øget butiksantallet med 33 pct. - fra 100 til 133 - og foran sig ser Jens Stratmann en interessant, men også udfordrende opgave. Ifølge Jens Stratmann bliver hans opgave ikke alene at fortsætte væksten, men at få flere danskere til at købe ind på idéen om Lidl som andet end et tysk discountsupermarked.

- De danske kunder, som handler hos os i dag, kender vores kvalitet og produkternes "friskhed". Men der er stadig en stor gruppe forbrugere, som skal overbevises om, at vi kan være deres primære indkøbssted, siger han til Dagligvarehandlen under et besøg i Lidl i Hedensted - en af kædens nye butikker - hvor han selv og Dirk Fust har sat hinanden stævne for uofficielt at "overdrage tøjlerne" til kæden.

Jens Stratmann anser ikke sig selv for Fusts afløser, men snarere en naturlig forlængelse i Lidls udvikling – og den ”turnaround”, som Fust satte i værk for fem år siden.

- Alle virksomheder kan efter en årrække drage gavn af nye input til processer og drift. Og det er, hvad jeg kommer med: friske øjne, lyder det. 

 

En kæmpe udfordring

I realiteten har Jens Stratmann, efter efter udsagn, stadig tre uger til gode, hvor han kan trække på Dirk Fusts erfaring fra og med det danske marked. Et marked, Jens Stratmann definerer som "dynamisk" sammenlignet med det tyske, hvor han senest har fungeret som salgsdirektør i Sydtyskland med ansvar for ca. 1.400 butikker og 34.000 medarbejdere.

- Selvom det er mindre, er det en kæmpe udfordring at overtage det danske marked på trods af, at Dirk (Fust, red.) og holdet har gjort et kæmpe arbejde. Vi har kun været i Danmark i 15 år og er en relativt lille spiller, mens alle kender os i Tyskland. Samtidig er der - på trods af den korte afstand - kæmpestore forskelle på de tyske og danske markeder. Det tyske er realtivt forudsigeligt, og udviklingen går langsomt - det danske er utroligt dynamisk og udvikler sig på trods af mange butikker virkelig hurtigt, siger Jens Stratmann, der ser gode muligheder for at bruge hans kontakter fra det tyske hovedkontor til at fremme forretningen i Danmark.

Lidl har løbende nævnt en målsætning om 8-10 nye butikker om året, men har i snit præsteret 6.

- De første 100 Lidl-butikker blev hovedsageligt placeret i mindre byer i provinsen. Siden er vi rykket ind i de større byer og i København. Det er noget mere kompliceret at åbne en butik i en stor by, hvor man ikke nødvendigvis kan få en stand alone-butik, men skal tænke boliger eller andre erhverv ind. Man skal tænke mere kreativt, har Dirk Fust tidligere forklaret og Jens Stratmann stemmer i.

- Byudvikling har meget høj prioritet i det tyske hovedkontor, hvor man længe har arbejdet strategisk med at placere Lidl-butikker i forskellige urbane projekter såsom lægehuse, institutioner, co-shops og boligprojekter. De tre danske ejendomskontorer er i senere år også gået mere ind i byudvikling, men jeg vil gerne skabe tættere bånd mellem de to lande, så vi I endnu højere grad kan gøre Lidl-butikker aktuelle ift. eksempelvis boligprojekter, siger Jens Stratmann, som vurderer det som mere end realistisk at fastholde den nuværende udbygning af butiksnettet.

- Det er stadig ”hvide pletter” på det danske butikskort. Så hvis placeringen er rigtig, kan vi godt runde 200 butikker inden for 10 år.

Hvilke aftryk forventer du at sætte på Lidl Danmark over de næste 5 år?

- Jeg er ikke kommet til Danmark for at ”ruske op i tingene” eller lave radikale ændringer i forretningsgangen. Lige nu er vores vigtigste opgave at lande med moderniseringen af de eksisterende butikker, hvilket er en større trecifret millioninvestering. Men hvis vi kan fastholde en del af den vækst og de kunder, der er kommet til under corona, er vi kommet et godt stykke, siger han.

 

Familiefaren får baghjul 

Præcis som det var tilfældet med Dirk Fust, kommer Jens Stratmann ikke alene til Danmark.

Med sig fra hjembyen Heidelberg - 50 kilometer vest for Lidls tyske hovedkontor i Neckarsulm mellem Frankfurt og Stuttgart - har den 38-årige direktør både hustru og datter på 2½ år, som nu skal tilpasse sig livet i Danmark. For datterens vedkommende peger alt dog på, at hun nok skal kunne gøre sig forståelig, når familien i starten af juni lander i Danmark.

- Jeg havde aldrig sagt ja, hvis ikke det var realistisk at tage min familie med. Min datter er to og et halvt år gammel, hvilket betyder, at vi kan flytte hende, uden at det forstyrrer hende alt for meget. Men ingen tvivl om, at hun kommer til at mestre det danske sprog før mig, lyder det.

 

Blå bog, Jens Stratmann

38 år, gift med datter på 2½ år

Har været en del af Lidl-koncernen siden 2004

Lidl Tyskland – senest salgsdirektør i Sydtyskland med ansvar for 1.400 butikker og 34.000 ansatte

- September 2017 – juni 2021

Logistikchef Lidl Storbritannien

- Januar 2017 – august 2017

Lidl Tyskland – salgschef

- Lidl Grevenbroich / Oktober 2013 – december 2016

- Lidl Unna / Oktober 2007 – oktober 2013

 

Fakta Lidl Danmark

Butikker: 133

Ansatte: 3300

Omsætning: +5 mia. kr. (2019)

Fast sortiment: 2620 produkter – heraf 40 pct. danske

Lidl åbnede i 2005 de første 13 butikker i Danmark. I 2016 rundede kæden 100 butikker.

Opdateret 21. maj 2021