Lidls app skal kunne meget mere
Mens en stor del af danskerne gik på sommerferie i uge 26, begyndte Lidl ikke alene en nedsættelse af prisen på en række varer, kæden sendte også en loyalitetsapp, Lidl Plus, på gaden.
Ind til videre tilbyder appen - udover tilbudsavisen, en række specialtilbud, skrabelodder og en lodtrækning om gavekort til kæden - alene at gemme kundernes kvitteringer. Men ifølge digital manager i Lidl, Thomas Thybo, skal den give både Lidl og kunderne mange flere muligheder.
Appen supplerer tilbudsavisen, og på længere sigt skal kunderne kunne knytte deres betalingskort til appen.
- Vi har ikke planer om at afskaffe de trykte tilbudsaviser. De er fortsat det stærkeste tilbudsmedie, siger Thomas Thybo.
I første omgang ser han appen som et win-win-redskab for kæden og kunderne.
- Det er klart, at formålet med appen er at trække kunder i butikken og få dem til at købe mere. Men samtidig får de, der downloader appen, 10 ekstra tilbud hver uge. Fem Lidl Plus-medlemstilbud og fem kupontilbud. Sidstnævnte skal på længere sigt være rettet mod den enkelte, så man kun får bletilbud, hvis man rent faktisk køber bleer, siger Thomas Thybo.
Kæden skal dog samle oplysninger via bonnerne i et halvt års tid, før kunderne vil modtage personlige tilbud.
Mange ting i støbeskeen
Flere end 100.000 har nu downloadet appen, og det er Thomas Thybo rigtigt godt tilfreds med.
- Langt de fleste er aktive nu, mens appen har nyhedens interesse. Det er vores opgave at få den til at blive, siger han.
Lidl Plus-tilbuddene er markeret på hyldeforkanten, i håb om at det kan lokke andre til at downloade appen.
- På længere sigt er det planen, at de enkelte butikker skal kunne lægge tilbud ind, der kun gælder i én butik. Det kunne være varer, der nærmer sig dato, siger Thomas Thybo og tilføjer, at der er uendeligt mange muligheder i en sådan app.
- Blandt andet fordi Coop allerede har en loyalitetsapp, er forbrugerne trygge ved at bruge den. Men man skal ikke lægge alt for meget nyt ind i en app på én gang, så bliver brugerne forvirrede og sletter den igen, siger Thomas Thybo.
Han har dog mange nye planer i støbeskeen. Planer som han endnu ikke vil løfte sløret for.
- Men jeg kan love, at der vil komme muligheder i appen, som ikke er set før i dansk dagligvarehandel, siger han.
Han lægger ikke skjul på, at det er dyrt at bygge et loyalitetsprogram og en app op. Han vil dog ikke sætte tal på.
- I dag er det en ekstra omkostning, men på længere sigt ser vi det som en god investering, siger Thomas Thybo.