Lidl vil være meget mere dansk

Lidl 17. nov 2016 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Til trods for at Lidl midt i april meldte ud, at koncernens direktør i Danmark, danskeren Finn Tang, skulle skiftes ud med tyskeren Dirk Fust, der har 14 års erfaring fra Lidl i Tyskland, er kæden ikke blevet mere tysk.

Tvært i mod.

Ikke alene er den nye 38-årige direktør ved at lære dansk, hvilket han demonstrerede ved at byde velkommen på dansk, da han præsenterede Lidls nye flagskibsbutik i Aabenraa for pressen. Han har også planer om at flytte til Danmark – nærmere betegnet Aarhus – med sin hustru og sønnerne Oskar og Emil på henholdsvis 5 og 7 år.

Og målet for det, som det danske hovedkontor for den tyskejede kæde helst vil kalde ”en international kæde”, er at blive mere kendt blandt de danske forbrugere.

Det skal blandt andet ske ved en fordobling af antallet af butikker, en ”supermarkedsficering” af butiksnettet og ved at blive ”endnu mere dansk” med en udvidelse af mængden af danske varer i de danske butikker.

- En af vores udfordringer i Danmark er, at danskerne nok kender Lidls logo, men der er ikke nok, der kender ikke vores butikker og vareudvalg, siger Dirk Fust.

Udvider sortiment

Kæden har i dag 105 butikker med et varesortiment på omkring 1800 varer foruden spotvarer og specielle tilbud. Knap halvdelen af varerne er danskproducerede – i nogle kategorier som eksempelvis kød og fisk er andelen noget højere, mens kæden også har et relativt stort sortiment af blandt andet italienske specialiteter under navnet ”Italiamo”.

- Cirka halvdelen af totalomsætningen i de danske butikker kommer fra danske varer. I den kommende tid udvider vi vores sortiment med cirka 100 varer, og en stor del af dem vil være danske. Der vil være fokus på convenience-produkter og økologi, siger Dirk Fust, der ikke vil sætte tal på totalomsætningen i Danmark.

Han sagde under pressemødet, at ”Lidl Danmark i løbet af de seneste fire år har genereret både positive resultater og stigende overskud”.

- I år ser også positivt ud. Vi har engagerede medarbejdere, en bred vifte af vores egne kvalitetsprodukter, mange danske producenter og leverandører, og et nyt og moderne butik-koncept. Det eneste, vi mangler, er flere butikker - og flere butikker af denne art.

Lukker aldrig butikker

Udover udvidelsen af butiksnettet til det dobbelte, skal de eksisterende butikker bygges om eller renoveres, så de tilnærmelsesvis kommer til at ligne den nye butik i Aabenraa. Det kræver en milliardinvestering, der dog også skal bruges til at optimere logistikken og kædens to lagre i Køge og Kolding.

- I de 11 år, Lidl har været i Danmark, har vi investeret 4 mia. kroner. De kommende 5-10 år – måske mindre – vil vi investere et beløb, der er mindst i den størrelsesorden, siger Dirk Fust.

I modsætning til alle andre discountkæder i Danmark har Lidl i de år, kæden har eksisteret i landet, endnu ikke lukket en eneste butik.

- Vi har højst lukket en butik for at åbne en ny samme sted - eller få hundrede meter derfra, og det vil vi nok også gøre i fremtiden. Men vi foretager et meget grundigt analysearbejde, inden vi åbner en butik, og målet er, at de giver overskud fra første dag. Alle butikker giver i dag overskud, siger udviklings- og ejendomsdirektør Mads T. Nielsen.

Tilpasser butiksstørrelse og sortiment

I 2017 skal der åbnes 10 nye butikker, mens mindst 30 skal renoveres eller redesignes, og kæden er allerede i gang med at søge tilladelse til at udvide eller bygge i flere kommuner.

Ejendomsdirektøren må dog erkende, at det ikke muligt at bygge alle butikker om, så de bliver identiske med butikken i Aabenraa.

- Nogle steder kan vi ikke få lov at udvide, så vi får et salgsareal på 1425 kvm, som vi har her. Den optimale størrelse ligger på mellem 1000 og 1400 kvm., og nogle steder – ikke mindst i de store byer – må vi nøjes med mindre. Men vi vil tilpasse os den givne placering. Det vigtigste er, at vi vil åbne butikker, hvor der er mennesker, siger Mads T. Nielsen og tilføjer, at 600-700 kvm. nok er det mindste, man kan forestille sig.

Og det er i høj grad de største byer, som Lidl vil satse på den kommende tid. Blandt andet vil kæden tredoble antallet af butikker i København inden for de kommende 5-10 år.

Mens den nye butik på Indre Nørrebro på sine 800 kvm. i dag har samme sortiment, som landets største Lidl, den nye i Aabenraa, så vil det ikke nødvendigvis se sådan ud i fremtiden.

- Vi arbejder i øjeblikket med vores sortiment. Dels skal det øges med omkring 100 varer, dels skal vi kigge på sortimentet i de mindste butikker. De skal have vores friskvare-sortiment, men måske ikke alle nonfoodvarer, tørvarer eller spotvarerne, siger Marcus Gustafsson, der er salgsdirektør i Lidl Danmark.

[caption id="attachment_55416" align="aligncenter" width="373"]Foto: Ulrik Samsøe Figen Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]

Dirk Fust, adm. dir. i Lidl Danmark siden maj:

38 år, gift og har sønnerne Oskar og Emil på henholdsvis 5 og 7 år

- bor ved Stuttgart, men flytter med familien til Aarhus i 2017

2002-04: Distriktschef i Lidl Tyskland

2004-08: Projektgruppeleder i Lidl Tyskland

2008-09: Salgschef i Lidl Tyskland

2009-10: Afdelingschef i Lidls internationale salgsorganisation

2011-13: Afdelingschef i Lidls salgsorganisation i Tyskland

2013-15: Regionsdirektør i Lidl Tyskland

2015-2016: Salgsdirektør i Lidl Tyskland

Maj 2016: adm. dir. Lidl Danmark

Opdateret 10. nov 2020