Lidl vil ind i kampen om netkunderne

Lidl 12. apr 2018 -
This describes the image
I midten adm. dir. i Lidl, Dirk Fust, der netop har præsenteret placeringen af kædens kommende hovedkvarter sammen med rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Bünyamin Simsek (th), og ejendoms- og udviklingsdirektør i Lidl Mads T Nielsen på Godsban

Det er slet ikke ukendt for Lidl at sælge sine varer over nettet. Det gør den internationale discountkæde flere steder i verden - i Schweiz kan kunderne bl.a. kan købe måltidskasser, mens Lidls webshops i andre lande har fokus på nonfood.

I Danmark arbejder Lidl nu også på at komme på nettet med et udvalgt sortiment.

Det fortalte Lidl Danmarks adm. dir. Dirk Fust, da han var på besøg i Aarhus for at præsenterede kædens planer om at rykke hovedkontoret fra Kolding til landets næststørste by, nærmere betegnet i Aarhus' nye bydel Godsbanen eller Aarhus K.

Læs også: Lidl vil rykke hovedkvarteret til Aarhus

- Vi har en webshop i Danmark inden tre år, men i første omgang bliver det ikke med fuldt sortiment. Vi vil formentlig have fokus på nonfood og vin. Vi har et godt vinsortiment med mange prisvindere, og vin er let at håndtere på nettet. Det kan vi hurtigt gå i gang med, siger Dirk Fust.

Investerer milliarder de kommende år

Kæden har i det hele taget mange investeringsplaner de kommende fem til syv år. Faktisk lod Dirk Fust vide, at der er planer om investeringer for mindst mellem 5 og 7 mia. kr. de kommende fem til syv år.

- Vi vil åbne 10-15 butikker om året og investere et årligt milliardbeløb, således at vi om fem til syv år har cirka 200 butikker, siger Dirk Fust.

At flytte hovedkontoret fra Kolding og bygge et 11.000 kvm. stort nyt hovedkvarter, et moderne p-hus og en ny koncept-butik ved Godsbanen i Aarhus K vil i hvert fald koste 300.000 mio. kr., lød det fra ejendoms- og udviklingsdirektør i Lidl Mads T. Nielsen.

Kæden har de seneste år moderniseret en lang række af kædens butikker, så de er indrettet efter det seneste mere supermarkedsagtige koncept.

Vil spørge aarhusianerne til råds

Konceptbutikken, der skal ligge sammen med hovedkontoret, kommer til at fungere som en slags laboratorium, hvor forskellige koncepter kan afprøves, mens de følges af udviklere og andre medarbejdere fra hovedkontoret.

- Vi skal afprøve forskellige nye ting. De skal bl.a. udvikles ved, at vi spørger aarhusianerne, hvad de synes. Men vi skal nok have endnu mere fokus på convenience, og jeg udelukket ikke et instore spisested. Kunderne vil i tiltagende grad gerne kunne spise en snack, når de er ude at handle, siger Dirk Fust.

Dirk Fust blev danske direktør for Lidl i maj 2016. Kæden har i dag 111 butikker i Danmark.

Opdateret 10. nov 2020